سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
سالانه یک درصد از جنگل‌های کشور از بین می‌رود
معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از بررسی تعرضات دستگاهها و نهادهای نظامی به پارک‌های ملی کشور خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات پارک‌های ملی در کشور تعرضات دستگاه‌های دولتی و نظامی است.
دکتر دلاور نجفی افزود: بنا داشتیم تعرضات دستگاه‌های دولتی و نظامی به پارک‌های ملی کشور را مورد ارزیابی قرار دهیم که در مرحله اول ، مذاکرات با دستگاه ها و نهادهای نظامی را آغاز کرده ایم.
نجفی به مرکز اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی تصریح کرد: در ارتباط با هر دستگاه تیم جداگانه ای از کارشناسان تشکیل شده است و اختلافاتی که در ارتباط با تعرض هر دستگاه به پارک ملی وجود دارد مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی، هماهنگی جهت ادامه فعالیت هر دستگاهی که در محدوده پارک ملی قرار گرفته را یکی از موارد مورد بررسی در تیم های کارشناسی عنوان کرد.
معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هر گونه تغییر در پارک های ملی باید از کانال قانونی و طبق مصوبات شورای عالی محیط زیست انجام شود.
معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دنیای کنونی بحث حفاظت از محیط زیست به عنوان یک چالش جهانی مطرح است. مطالعه تاریخ دینی و ملی کشورمان نیز اثبات می کند که حفاظت محیط زیست از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.
نجفی افزود: اگر چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حفاظت از محیط زیست جزو اولویت‌های نخست کشور بود ولی توجه بیش از پیش نیاز این بخش است.
وی اقدامات دولت نهم در بخش محیط زیست را موفق قلمداد کرد و افزود: توافقنامه‌های ارزنده‌ای با وزارتخانه‌های نیرو و صنایع و معادن امضاء شده است که امیدواریم بسیاری از خلاء های موجود را حل کند.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه معادل یک درصد جنگل‌های کشور از بین می‌رود و برای جبران آن ۱۳۰ هزار هکتار جنگل‌کاری لازم است.
وی تاکید کرد: در صورت عدم تحقق این میزان جنگل‌کاری با کاهش تدریجی جنگل‌های کشور مواجه خواهیم بود و این در حالیست که بر اساس تعریف کنوانسیون بیابان‌زدایی هم‌اکنون اکثر نقاط کشور حتی محدوده شمال در معرض بیابان‌زدایی قرار گرفته است.
نجفی در عین حال گفت: هم‌اکنون منابع امکانات تخصیص یافته به این امر از میزان بودجه مورد نیاز بسیار کمتر است.
وی همچنین کمبود کار تحقیقاتی و اطلاعات دقیق و عملی در مورد منابع طبیعی محیط زیست و گونه‌های متنوع گیاهی و حیوانی در کنار مشارکت محدود مردمی را به عنوان موانع توسعه منابع طبیعی و جنگل های کشور مورد اشاره قرار داد و خواستار همکاری تشکل‌های غیردولتی، بسیج سازندگی و دیگر نهادها در آموزش و تشویق مردم به همکاری در این زمینه شد.
نجفی با اشاره به فعالیت‌های گسترده سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی، ارتباط منسجم و پایدار با جوانان بسیج در سراسر کشور را یادآور شد و تصریح کرد: ابزار امکانات و نوع سازماندهی این سازمان به گونه‌ای است که ظرفیت پذیرش و بکارگیری تمام اقشار جامعه در ماموریت‌های مختلف را داراست.
وی با اشاره به توافق نامه سازمان بسیج سازندگی و سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: حفاظت و حراست از جنگل‌ها و مراتع تولید و کاشت بیش از ۱۷ میلیون نهال در سطح کشور همکاری در برنامه های بیابان زدایی و... نمونه هایی از همکاری محیط زیست و بسیج سازندگی به شمار می‌رود.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تعداد محیط بانان کشور بسیار کم است و قانون تعدیل نیروی کار برای محیط بانان کشور نباید اجرا شود.
نجفی افزود: این قانون شاید در مورد سایر مشاغل قابلیت اجرا داشته باشد ولی در مورد سازمان جنگل ها نباید اجرا شود، زیرا سازمان با کمبود نیروی محیط بان در جنگل‌ها مشکلات فراوانی دارد.
وی با اشاره به حضور جوانان در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی، اظهار داشت: به نظر می رسد در راستای حفاظت از جنگل ها و مراتع کشور، از حضور نیروهای بسیجی در قالب فعالیت های بسیج سازندگی برای رفع کمبود نیرو در این بخش بهره برد
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر به ازای هر ۱۲ تا ۱۵ هزار هکتار یک محیط بان در جنگل‌های کشور وجود دارد در صورتی که با سرانه جهانی که به ازای هر یکهزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار هکتار یک محیط بان بسیار فاصله داریم.
نجفی با اشاره به نیاز سازمان محیط زیست کشور به ۱۲ هزار محیط بان تصریح کرد: در ایران با وجود جنگل ها و مناطق حیات وحش متعدد باید به ازای هر یک هزار نفر، یک محیط بان تدارک دیده شود.
وی با اشاره به قانون ملی ایمنی زیستی در کشور، افزود: در گذشته سازمان محیط زیست مسئول تدوین این قانون نبوده و با تصویب این قانون حفاظت و ایمنی زیستی منابع کشور با همکاری تمامی دستگاه ها تامین می شود.
نجفی همچنین از تدوین طرح ایجاد شورای ایمنی ملی کشور طی دو ماهه آینده در دولت و تصویب آن در مجلس خبر داد و یادآور شد: برای اولین بار در کشور قصد داریم امور محیط بانی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
خبرگزارى ایسنا

[ دوشنبه 86/7/2 ] [ 4:52 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

خبر

 

سایت انجمن ارزیابی محیط زیست ایران برای عضویت در این سایت میتوانید به آدرس زیر سر بزنید:

http://www.iraneia.ir/modules/ireia


[ دوشنبه 86/7/2 ] [ 4:46 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

با عرض سلام خدمت دانشجویان محترم

با آرزوی قبولی عبادات شما در ماه مبارک رمضان و ضمن خوش آمد گویی به دانشجویان جدید الورود مدیریت این وبلاگ در نظر دارد در سال تحصیلی جدید از مقالات و تحقیقات دانشجویان دانشگاه در وبلاگ استفاده کند. در این خصوص مقالات فرستاده شده بعد از بررسی مقاله در وبلاگ درج خواهد شد.

برای فرستادن مقالات فایل مقاله را به آدرس ایمیل وبلاگ فرستاده و یا به مدیر گروه رشته محیط زیست در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ارائه دهید.

 


[ دوشنبه 86/7/2 ] [ 4:22 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 581354