سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تلاش اداره کل محیط زیست همدان جهت قرار گرفتن الوند جز مناطق حفاظت شده

 

چند سالی از پروژه تحقیقاتی الوند میگذرد و تقسیمات و محاسبات و بررسی کارشناسان مربوطه جهت قرارگرفتن الوند در مناطق حفاظت شده حائز اهمیت است. از این رو 23 بهمن ماه 1391 در درگاه اداره کل محیط زیست همدان خبر منطقه شکار ممنوع تلنگری به آندسته از مخربین محیط زیست داشت.

این منطقه با وسعتی حدود ha   36276 ،  در ضلع جنوب شرقی ، جنوب و جنوب غربی شهر همدان قرار گرفته و از قسمت غرب به شهر اسدآباد و از جنوب به شهر تویسرکان ، از شمال به شهر همدان محدود گردیده است .

 دامنه تغییرات ارتفاع از حدود 1300 متری در دامنه ها تا بلندترین نقاط با ارتفاع 3600 متر می رسد.

این منطقه از سیمای کوهستانی و تپه ماهوری برخوردار می باشد. بخش کوهستانی آن از چند قله اصلی از جمله میدان میشان ، کرکسین ، دائم برف ، کلاه قاضی  و حیدره تشکیل گردیده که بلندترین قله آن یخچال صاحب و کلاه قاضی و ارتفاعات کلاغ لان، دائم برف و چشمه ملک در ضلع جنوب و جنوب غربی همدان می باشد. منطقه موصوف به لحاظ وضعیت اقلیمی جزو اقلیم های نیمه خشک بوده و از آب و هوای سرد و کوهستانی برخوردار می باشد. معدل حداکثر میزان دما تا 25 درجه سانتی گراد و معدل حداقل تا 18- درجه ساتی گراد می باشد . بارش در ماههای سرد سال در ارتفاعات به صورت برف و در پائیز و اوایل بهار به صورت ریزش باران می باشد . این منطقه دارای چشمه های متعددی است که وجود چندین دهنه از چشمه های ملک و چشمه فرشته منطقه را به لحاظ غنی سازی پوشش گیاهی  دو چندان نموده است. همچنین در قسمت های غرب و جنوب غرب منطقه وجود چشمه های گنجنامه و عباس آباد بعنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین کننده آب مورد نیاز منطقه محسوب می گردد. بالحاظ تنوع پوشش گیاهی ، با توجه به شیب و جهت، منطقه الوند از تیپ های متفاوتی از گونه های گیاهی (فلور Flore ) برخوردار بوده و تنوعات گونه ای زیادی در آن به چشم می خورد. به لحاظ شرایط اقلیمی ، توپوگرافی و موقعیت کوهستانی عموماً دارای پوشش گیاهی استپی می باشد به طوری که در دامنه ها انواع گیاهان مرتعی  رشد نموده و در ارتفاعات و شیب ها که عمق خاک کاهش می یابد پوشش گیاهی تنک تر می شود. با این وجود انواع زیادی از گونه های گیاهی را در طول فصل رویشی در منطقه می توان شاهد بود. با توجه به مشاهدات و بررسی های بعمل آمده ازگیاهان عمده موجود در منطقه می توان انواع گونه های گون ( گون علوفه ای یکساله، گون کتیرائی و انواع گونه ها ی سیر و پیاز وحشی ، گونه های خانواده غلات ، چای علفی ، آذربه و ختمی و .. را نام برد. منطقه بلحاظ واقع شدن در منطقه پایلوت گردشگری و همچنین مجاورت با مرکز استان و شهرهای اسدآباد و تویسرکان مورد تصرف واقع شده است اما به جهت دارا بودن ویژگیهای اختصاصی و پتانسیل های فیزیکی و بیولوژیکی توانسته است زیستمندان متعدد و متفاوتی از گونه های جانوری Faune را در خود حفظ نماید. مهم ترین گونه های جانوری منطقه عبارتند از : قوچ و میش ، کل و بز، گرگ، روباه، شغال، خرگوش ، تشی ، کفتار ، گورکن، سمور سنگی و خزندگانی چون انواع مار ، مارمولک، لاک پشت و پرندگان شکاری از قبیل عقاب طلائی ،پیغو ، قرقی، دلیجه ، عقاب دشتی ، جغد ، شاه بوف و همچنین پرندگانی نظیر کبک ، تیهو ، کمرکولی ، چکاوک، پرستو، کلاغ نوک سرخ ، سبز قبا و چلچله کوهی.

زیستگاه مورد نظر به لحاظ گدار ، قوچ و میش و کل و بز بعنوان پشتوانه ای جهت زیستگاههای پیرامونی از جمله منطقه حفاظت شده خانگرمز ، منطقه حفاظت شده آلمابولاغ و حتی مناطق حفاظت شده  شراء و ملوسان محسوب می گردد. با پیگیری های بعمل آمده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان منطقه الوند مطابق انتشار روزنامه رسمی شماره 19612 مورخ 14/4/91 و طی آگهی رسمی شماره 14427/91 مورخ 6/4/1391 به استناد بند (( و )) ماده 6 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از تاریخ 15 خرداد ماه سال 1391 به مدت 5 سال با حدود مشخصه فوق الذکر به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع اعلام گردیده است.

حدود اربعه

شمالاً: از محل تقاطع جاده آسفالته روستای رسول آباد علیا با محور ترانزیتی اسدآباد- همدان به سمت شرق ودر امتداد جاده شوسه روستای سنگ سفید واز آنجا در امتداد جاده آسفالته روستای حصار قره باغی وبعد گذر از روستای نورآباد تا روستای سولان.

شرقاً: از روستای سولان به سمت جنوب در امتداد جاده آسفالته روستایی بعداز گذر از روستای حیدره پشت شهر در امتداد جاده مالرو تا مزرعه سنگ قره داش ودرامتداد همان مسیر تا تقاطع با جاده توریستی گنج نامه وبعد ازگذر از کوهستان الوند تا روستای شهرستانه.

جنوباً: از روستای شهرستانه در امتداد جاده آسفالته روستایی وردآباد علیا به سمت غرب وبعداز گذر از روستاهای وردآباد وسطی وسفلی وروستای ویرایی تا نقطه ای به مختصات 240262، 3847311 UTM در روستای هودرج.

غرباً : از نقطه ای به مختصات 240262، 3847311 UTM در روستای هودرج به سمت شمال در امتداد خط مفروض تا نقطه ای به مختصات 241969، 3851656 UTM در شرق روستای حسین آباد و در محل تقاطع خط مفروض ذکر شده با جاده خاکی روستایی حسین آباد به خنداب واز همان نقطه با طی مسیر مستقیم مفروض تا نقطه ای به مختصات 242282، 3858757 UTM واقع بر محور ترانزیتی اسدآباد- همدان در جنوب دره غول ودر امتداد همان جاده تا تقاطع جاده روستایی رسول آباد با محور ترانزیتی موصوف.

 

 


[ چهارشنبه 91/11/25 ] [ 4:54 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 581325