سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

در این نگارش مصاحبه ای با روزنامه همدان پیام داشتم و در مورد مشکلات گردشگری زمستانی در همدان مطالبی را مطرح نمودم که برای خواندن متن کامل میتونید روی لینک خبر کلیک نمایید.

 

زمستانی دیگر آمد

گردشگری فصلی همدان همچنان در رکورد

روزنامه همدان پیام 23/09/92

همدان پیام : همدان از جمله استان‌هایی است که با شروع فصل سرما همچون استانهای برف خیز دیگر در کشور دچار رکود مسافرت می شود.

کارشناس ارشد اکوتوریسم در گفتگو با همدان‌پیام در این زمینه عنوان کرد: وقتی که موضوع زمستان و برف مطرح می‌شود توجه همگان به این مهم معطوف می‌شود که این روزها زمان اسکی و یخ‌نوردی و کوهنوردی است.
محمد سوزنچی ادامه داد: براساس میانگین آماری که هواشناسی تقریباً هر ساله اعلام می‌کند. زمستان همدان دارای 45 روز برفی است و این پتانسیل ارزشمندی است برای برگزاری برنامه‌های جانبی در راستای جذب گردشگر. برنامه‌هایی همچون جشنواره آدم برفی، استوموبین رانی، اسکی روی برف و ورزشهای تفننی که شاید در هر کجای دیگر در غرب کشور کمتر موقعیت به اجرا درآمدن آن وجود داشته باشد.
این کارشناس ارشد اکوتوریسم گفت: زمستان برای همدان فرصتی است تا از کلیشه‌ای معرفی شدن در حوزه گردشگری جدا شود...

 

همدان پیام : همدان از جمله استان‌هایی است که با شروع فصل سرما همچون استانهای برف خیز دیگر در کشور دچار رکود مسافرت می شود.
اگر دلایل اجتماعی آن از جمله آغاز فصل آموزش در کشور را کنار بگذاریم، نبود اطلاعات کافی در باره تفریحات زمستانه در قالب سفر و طبیعت گردی، اصلی ترین دلیل کاهش آمار سفرهای تفریحی در زمستان است. به طوری که بیشتر سفرها در زمستان، سفرهای اجباری، تجاری یا حرفه ای و یا سفرهایی با ضرورت های اجتماعی است.
فخر السادات غنی، کارشناس طبیعت گردی در این باره می گوید: «سفر در ایران با شروع فصل سرما دچار رکود می شود که باید با تمهیداتی آن را تغییر داد.
وی معتقد است: هم ذهنیت مسافران و هم ذهنیت سفر سازان در خصوص فصل سرما نیاز به تغییر دارد.» سفر زمستانی نباید فقط به دو جزیره قشم و کیش محدود شود چون استان‌های برف خیز جاذبه‌هایی متمایز در زمستان دارند که قابلیت های بسیاری برای گردشگری دارند اما متأسفانه تاکنون روی آن سرمایه گذاری نشده است.
 امکانات طبیعت گردی زمستان و جذب گردشگر
مریم نادری‌فر کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری در این زمینه معتقد است: همدان با رشته کوه الوند و با قلل متعدد و ارتفاعات متفاوت، شرایط بسیار مناسبی را برای آنها که به گردشگری زمستانی همراه با یخ و برف علاقه مند هستند فراهم کرده است.
به عقیده این کارشناس ، پتانسیل ورزش‌های زمستانی در همدان  سطح مطلوبی را  دارا است علاوه بر این رشته کوه، وجود غار علیصدر که دمایی مطلوب در زمستان دارد و وجود جاذبه‌های مدرنی چون شهر بازی و مجتمع‌های تفریحی توریستی  به گردشگری زمستانی چند صباحی است کمک شایانی کرده است.
در حال حاضر همچنین یک  پیست اسکی استاندارد فعال است که موجب شده است در سال‌های اخیر  به عنوان یکی از کانون های طبیعت گردی زمستانی، توان بالقوه ای را برای طرح در عرصه گردشگری داشته باشد.
گردشگری زمستانی شاید در نگاه اول به چند رشته خاص مثل اسکی روی برف محدود باشد، اما در حال حاضر زیرمجموعه‌های این گردشگری، آن چنان متنوع شده است که شاید برای برخی باور نکردنی باشد. به طور کلی می‌‌توان در این زمینه به رشته‌های اسکی روی برف، اسنوموبیل، ماهیگیری روی دریاچه یخ زده، راهپیمایی برفی، ساخت مجسمه‌های برفی و استفاده از کمپ‌های زمستانی اشاره کرد.
نمونه دیگر هتل‌های یخی در سراسر جهان است که می‌تواند تجربه‌ای باشد برای ما که همه ساله با بارش اولین برف زمستانی برپا می‌‌شوند و تجربه ای ناب برای اقامت کنندگانش به ارمغان می‌‌آورند. در این نمونه از گردشگری هر چقدر شهر در مکان سردسیرتری قرار گرفته باشد، گرمای حضور گردشگران زمستانی آن پررنگ‌تر خواهد بود و به این ترتیب درآمد بیشتری را برای ساکنان منطقه به ارمغان خواهد آورد.
گردشگری همدان به جاذبه های تاریخی محدود نشود
کارشناس ارشد اکوتوریسم در گفتگو با همدان‌پیام در این زمینه عنوان کرد: وقتی که موضوع زمستان و برف مطرح می‌شود توجه همگان به این مهم معطوف می‌شود که این روزها زمان اسکی و یخ‌نوردی و کوهنوردی است.
محمد سوزنچی ادامه داد: براساس میانگین آماری که هواشناسی تقریباً هر ساله اعلام می‌کند. زمستان همدان دارای 45 روز برفی است و این پتانسیل ارزشمندی است برای برگزاری برنامه‌های جانبی در راستای جذب گردشگر. برنامه‌هایی همچون جشنواره آدم برفی، استوموبین رانی، اسکی روی برف و ورزشهای تفننی که شاید در هر کجای دیگر در غرب کشور کمتر موقعیت به اجرا درآمدن آن وجود داشته باشد.
این کارشناس ارشد اکوتوریسم گفت: زمستان برای همدان فرصتی است تا از کلیشه‌ای معرفی شدن در حوزه گردشگری جدا شود. مسافران داخلی و توریست‌های خارجی نباید همدان را به چند جاذبه تاریخی بشناسند بلکه باید بدانند همدان غنی از فرصت‌های بی‌بدیل زمستانی است آنها باید بدانند گردشگری زمستانی را می‌توان در همدان لمس کرد و این نیازمند برنامه‌ریزی منسجم است.
سوزنچی با بیان اینکه برگزاری کمپینگ‌های زمستانی و انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های متنوع زمستانی دارای پیشینه قابل توجهی است، گفت: دیدار از سایت‌های تاریخی و طبیعی در فصل زمستان که تنها در فصل بهار و تابستان عادت به دیدار از آن‌ها داریم، خود خالی از جذبه نیست. این کارشناس برگزاری جشنواره‌ها، کنسرت‌های موسیقی، نمایشگاه‌ها و آیین‌های باستانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این موارد می‌تواند گردشگران خارجی و داخلی را به سوی مقاصد گردشگری زمستانی بکشاند و برای آن‌ها انگیزه‌ای مضاعف ایجاد کند.
وی با بیان اینکه گردشگران علاقمندند که در مقصد گردشگری خود انواع خدمات را دریافت کنند، گفت: گردشگران نه تنها خواهان لذت بردن از طبیعت و فرهنگ هستند، بلکه به هتل مناسب و غذای لذیذ و موسیقی به یاد ماندنی در فصلی چون زمستان نیز می‌اندیشند.  
محمد سوزنچی افزود: آئین‌ها و رسومی که به مناسبت فصل سرما در استان‌ همدان و شهرستان های مختلف آن برگزار می‌شود می تواند برای بسیاری جذاب باشد.
این کارشناس گردشگری ادامه داد: مردم استان‌های مختلف با توجه به فرهنگ خاص خود در فصول سرد سال مراسم‌های آیینی متنوعی را برگزار می‌کنند، که ممکن است برخی از این آئین‌ها همچون شب یلدا که در سراسر کشور مرسوم است در مناطق مختلف با آداب گوناگون و متنوعی برگزار شود و چنین مراسمی خود جاذبه‌ای گردشگری برای فصل سرما محسوب می‌شود.
 زمستان گردی نظارت می خواند
اگر نظارتی بر طبیعت گردی زمستانی باشد و ارگانهای دولتی بتوانند امنیت طبیعت گردی زمستانی را برقرار کنند، فضای خاموش و راکد سفر در فصل زمستان، می تواند فضایی اشتغال زا و مفرح باشد.
یک راهنمای طبیعت گردی در همدان با عنوان این مطلب می گوید: اگر ارگان های دولتی متولی این امر شوند، می توانند با تعدیل قیمت به خوبی مردم را از یکی از زیباترین نعمت های خداوندی بهره مند کنند.
سینا صابری می گوید: «در کشور ما فقط اسکی در برف تعریف می شود در حالی که در کشورهای دیگر بسیاری ورزش های دیگر قابل تعریف است. برای نمونه دامنه های الوند در مسیر تویسرکان ، میدان میشان همدان و حتی در سطح کشوری آبشار سنگان را در دو قدمی تهران داریم، در منطقه سولقان که با یک راهپیمایی 3 تا 4 ساعته می توانیم به پای آبشار یخ زده برویم و یا در مسیر توچال جاذبه های بسیاری در تابستان هست و چه بسیار از این جاذبه ها در سراسر کشور در فصل زمستان وجود دارد که استفاده از آن نیاز به برنامه ریزی دارد.»
به هر ترتیب اگر قرار است گردشگری زمستانی را در استان رونق دهیم باید ارگانهای دولتی و بخش‌های خصوصی حال و هوای آن را در استان ایجاد کنند. همدان از لحاظ برگزاری آیین‌های سنتی در زمستان کم مایه نیست و برخی جشن ها و سبک زندگی مردم همدان برای بسیاری از ایرانیان هنوز ناشناخته است به عنوان مثال می توان در کنار بهره بردن ظرفیتهای زمستانی به  برگزاری جشنهای سنتی همچون کوسه گلین که از مراسم ویژه زمستان  است اشاره کرد .چه بسا این ظرفیتها بتوانند گردشگران را برای اقامت در هتل و سفر در زمستان به همدان بکشانند.


[ دوشنبه 92/9/25 ] [ 4:1 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 47
بازدید دیروز: 56
کل بازدیدها: 581563