سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

با توجه به درخواست‌های دوستان غیربومی جهت معرفی مناطق اکوتوریسم استان همدان، لذا این مناطق به شرح زیر اعلام می‌گردد. از دوستانی که تمایل دارند در مورد هر کدام از این مناطق اطلاعاتی بدهند. خواهشمندیم که در قسمت نظرات مطالب خود را درج نمایند.

 

مناطق اکوتوریسم همدان

·  دره سرکان: در مسیر تویسرکان.

·  دره فاران: در شمال شرقی تویسرکان.

·  دره آرتیمان: در حومه تویسرکان و نزدیک قریه آرتیمان قرار دارد.

·  دره گزندر: در شرق شهر تویسرکان و در ابتدای ورودی شهر از سمت جوکار.

·  دارستان: نام دره ای در شمال تویسرکان.   

· دره شهرستانه: در حوالی روستای اشتران و در امتداد جاده قدیمی همدان به تویسرکان(از طریق گنجنامه) به روستای سی سانه، قلعه آستیجان و قلعه تیمیجان و در انتها در بلندترین قسمت به روستای شهرستانه می رسیم.زیستگاه عمده کبک.

· زیستگاه حیات وحش لشگردر(منطقه حفاظت شده):در محدوده ای به وسعت 16 هزار هکتار در شرق وجنوب شرقی ملایر و در میان دو رشته کوه بلند به نام سرده و آهنگران قرار گرفته است.

· پناهگاه حیات وحش خان گرمز: پناهگاه شکار ممنوع خان گرمز، منطقه ای است با اکوسیستم کوهستانی که نام خود را از کوهی به همین نام گرفته است و محدوده ای به وسعت 500 هکتار را در بر می گیرد.در 34 کیلومتری غرب تویسرکان و جنوب شرقی غرب تویسرکان و جنوب غربی رشته کوه الوند و شرق دشت اسد آباد قرار گرفته است. مهمترین زیستگاه کل، بز وحشی، قوچ و میش استان بشمار می رود.

· منطقه حفاظت شده دشت اسد آباد: دشت اسدآباد منطقه نسبتاً همواری است در غرب پناهگاه حیات وحش خان گرمز به ارتفاع متوسط 1752 متر از سطح دریا به وسعت 164 هکتار که کوههایی نسبتاً مرتفع آنرا احاطه کرده است. در این دشت رودخانه معروف فصلی به نام دربند جاری است که در بالا دست شهاب و در پایین دست قره چای نامیده می شود.

· سراب کنگاور کهنه: این سراب در ادامه کوههای گروو و 45 کیلومتری غرب نهاوند بعد از روستای کنگاور کهنه قرار گرفته که متوسط آبدهی آن 5/1 متر مکعب در ثانیه است.اطراف این سراب درخت گردو و درختان جنگلی وجود دارد.

· باغات دربند اسدآباد: دربند منطقه سرسبز و با صفایی است در 12 کیلومتری غرب اسدآباد که بر فراز کوهی مشرف به روستای گذرکجین قرار گرفته و راهی کوهستانی دارد.این باغات با دارا بودن چشم اندازهای زیبا، هوای ییلاقی وآب جاری یکی از تفریحگاههای شهرستان اسدآباد به شمار می رود.

· کهــریز چنار علیا: محلی است خوش آب وهوا و ییلاقی کهدر شمال اسدآباد وروستای  چنارعلیا واقع شده و دارای چشمه جوشان و فضای سبز باغات اطراف می باشد.

· زیستگاه حیات وحش ارتفاعات بقراطی(بوقاطی): این منطقه که در نزدیکی روستای خورونده در سی کیلومتری شهر رزن واقع شده است یکی از زیستگاههای موجود پرندگان بومی مانند کبک، تیهو، باقرقره، در دامنه ها و حیواناتی مانند قوچ و میش وحشی می باشد. همچنین گرگ، روباه و شغال و احتمالاً کفتار، گورکن، رودک و خرگوش نیز وجود دارد.

· تالاب آق گل: در حد فاصل استان مرکزی و همدان به فاصله 20 کیلومتری شمال شرقی روستای کردخورد قرار دارد.عمق آب از صفر تا یک متر متغیر است و وسعت آن در ماههای پر آبی به 15 کیلومتر می رسد.در سال میزبان حدود 10 تا 20 هزار قطعه از انواع پرندگان آبزی و غیر آبزی مهاجر است .

· تالاب حسن آباد چهاردولی(چم شــور): این تالاب در 25 کیلومتری شرق اسد آباد واقع شده است وتالابی فصلی به شمار می رود. ارزش این تالاب عمدتاً در استفاده های کشاورزی و دامداری است.

· تالاب و امامزاده پیرسلمان: این تالاب در 15 کیلومتری غرب شهر اسد آباد قرار گرفته است و 12 کیلومتر از جاده آن آسفالته می باشد. در جوار تالاب ، امامزاده پیر سلمان قرار گرفته است.تعدادی چشمه آب معدنی و شیرین وجوشان، تالابی به وسعت تقریبی5/1 هکتار را ایجاد کرده اند.

· جنگل و سراب گیـــان: در 21 کیلومتری جنوب غربی نهاوند در پای کوههای گروو از سلسله جبال زاگرس جریان دارد.آبدهی این سراب در حد 2500 لیتر در ثانیه است که به گاماسیاب می پیوندد.

· سراب گاماسیاب: سرچشمه یکی از طولانی ترین رودخانه های کشور است، این رودخانه در استان کرمانشاه به قره سو، در استان لرستان به سیمره و در استان خوزستان به کرخه موسوم است.

· سراب فارسبان: این سراب در نزدیکی روستای فارسبان در 26 کیلومتری غرب نهاوند در روستای کمال وند واقع شده است. مازاد آب این چشمه پس از مشروب کردن زمینهای کشاورزی مسیر خود به رودخانه گاماسیاب می ریزد.

· سراب ملوسان: این سراب در 15 کیلومتری شمال غربی نهاوند بالاتر از روستای ملوسان در پشت کوههای آردوشان و سیاه دره قرار گرفته و زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان است. نهایتاً به خرم رود می ریزد.

 


[ سه شنبه 87/7/23 ] [ 1:9 صبح ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 28
کل بازدیدها: 581384