سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

متن زیر را بخوانید و نظر خود را در این مورد برای ما بفرستید


معاون پارلمانی سازمان محیط زیست:
نزدیک به هفتصد پست خالی محیط بانی داریم.


 

 بزرگنمایی

سبز پرس- گروه محیط زیست طبیعی: معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از 699 پست محیط بانی خالی در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران (سبز پرس) حسن مهدی پور، صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای انجام وظایف سنگین خود با کمبود نیرو مواجه است. در حال حاضر 1920 پست محیط بانی داریم ولی 1221 نفر محیط بان در کشور فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: محیط بانی شغلی سخت، سنگین و طاقت فرسا است و جاذبه زیادی برای افراد جویای کار ندارد. همچنین بر اساس شرایط، در سال های قبل مجبور بودیم از فارغ التحصیلان دانشگاه ها، نیرو جذب کنیم که باعث می شد با مشکل کمبود متقاضی برخورد کنیم. خوشبختانه دولت در سال جاری این اختیار را به سازمان داد تا با استفاده از نیروهای دیپلمه کشاورزی، تجربی و ریاضی برای پست های خالی سازمان گزینش کنیم.

وی تصریح کرد: مجموع پست های سازمان در تمامی عناوین شغلی در کل کشور 5071 نفر است در حالی که این افراد باید عرصه های مختلف شهری و طبیعی را پوشش دهند. سازمان تلاشی گسترده را برای اخذ مجوز استخدام نیروهای بیشتر به کار گرفته است. در صورتی که دولت اجازه در اختیار گرفتن نیروهای بیشتر را به ما بدهد، تلاش های سازمان به نتایج خوبی خواهد رسید.

معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: در مجموع برای ستاد و استان ها بالغ بر 392 استخدام جدید داشته ایم که سهمیه امسال و سال آینده را تشکیل می دهند. بخش قابل توجهی از این رقم را نیروهای فنی و محیط بانان تشکیل می دهند.

وی درباره نیروهای مجاز به حمل اسلحه گفت: در حال حاضر نیروهای مجاز به حمل اسلحه بسیار کم داریم. اگر چه در گذشته بر حسب اضطرار اسلحه را در اختیار نیروهای غیر رسمی قرار می دادند، اما سازمان با این مسئله به شدت مخالف است و تاکید داریم اسلحه در اختیار غیررسمی ها قرار نگیرد.

وی همچنین افزود: جلسات مکرری با مراجع ذیربط انجام داده ایم که مشکل را به صورت منطقی حل کنیم و حمل سلاح در چارچوب قانون انجام شود. جلسات ما با نیروی انتظامی به نتایج خوبی رسیده و در حال پایان است.

مهدی پور درباره مشکلات محیط بانان به خبرنگار سبز پرس گفت: در بعضی از مناطق محیط بانان 18 روز کار می کنند و تنها 12 روز به استراحت می پردازند. این مشکلات را به دولت منتقل کرده ایم و امیدواریم تقلیل پیدا کنند. حفظ منابع با ایثار محیط بانان صورت می گیرد.

این در حالی است که طبق قوانین وزارت کار، محیط بانان باید معادل هر 24 ساعت کار، 48 ساعت استراحت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که "چرا شغل محیط بانی با توجه به مشکلاتش هنوز به عنوان شغل زیان آور شناخته نشده است؟" گفت: حق محیط بانان است که شغلشان از مصادیق مشاغل سخت و زیان آور باشد. همه مکاتبات و پیگیری ها برای معرفی شغل محیط بانی به عنوان شغل زیان آور با سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق و معاونت راهبردی و نظارت ریاست جمهوری فعلی صورت گرفته ولی پذیرفته نشده است و هم اکنون منتظر تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم.

وی افزود: بیشتر مکاتبات مربوط به سال های 75 و 84 است.

معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در باره بودجه سازمان اظهار داشت: به طور کلی بودجه سازمان را برای ایفای وظایف آن کافی نمی دانیم. از بودجه سازمان کسر نشده است اما توقع ما برای ایفای وظایف سازمان بسیار بیشتر از این مقدار است. است بودجه سازمان در برخی طرح ها کم شده باشد ولی کل بودجه سازمان کم نشده است.

وی در باره رقم بودجه سازمان گفت: رقم بودجه عمرانی امسال 46 میلیارد تومان است که از این میزان 12 میلیارد تومان بودجه جاری سازمان است. بودجه جاری سال گذشته نیز 10 میلیارد تومان بود.

معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست درباره محیط بانانی که هنگام خدمت کشته می شوند، گفت: مدارک و سوابق محیط بان هایی که در سوانح و هنگام خدمت کشته می شوند، بر اساس قوانین به بنیاد شهید ارسال می شود و آنها پرونده را بررسی می کنند. در مواردی که بنیاد این افراد را شهید تلقی نمی کند، سازمان از بودجه خودش برای تامین خانواده این افراد صرف می کند. البته نمی گوییم که خانواده ها را به صورت کامل تامین می کنیم ولی در حد وسع سازمان این کار را انجام می دهیم.

این معاون سازمان حفاظت محیط زیست درباره مشکلات تامین بنزین خودروهای سازمان توضیح داد: در حال حاضر با افزایش قیمت بنزین و خودروهای غیر مناسب، برای انجام وظیفه در مناطق صعب العبور با مشکل روبرو هستیم. مکاتبات زیادی با دستگاه های دولتی داشتیم تا سهمیه بنزین را برای ما افزایش دهند. خودروهایی هم که در اختیار داریم جوابگوی نیازهای سازمان نیست. هر چند که دولت در سال های اخیر کمک خوبی از لحاظ در اختیار قرار دادن خودرو به سازمان کرده است.

وی ادامه داد: اصرار بر این است که هم سازمان محیط زیست و هم بقیه دستگاه ها به منابع انرژی گازی فکر کنند. اما متاسفانه خودرو سازان هنوز قادر به تامین نیاز نیستند. الان خودرو گازسوز برای تحویل به سازمان موجود نیست.

به گزارش سبز پرس، در بخش دیگری از این نشست حسن مهدی پور در خصوص کارآفرینی در حوزه محیط زیست گفت:  خیلی از عرصه های کشور می توانند بستر مناسبی برای کارآفرینی باشند. در حال حاضر به اکوتوریسم و طبیعت گردی، در کنار سایر برنامه های سازمان به عنوان یک فعالیت نگاه می کنیم. با توسعه طبیعت گردی و اکوتوریسم بستر بسیار مناسبی برای کارآفرینی خواهیم داشت. حتی عرصه های بیابانی ما جاذبه های وسیعی برای گردشگران خارجی دارد. در این کار فعالیت های جدیدی را آغاز کرده ایم که نتایج آن را در آینده نزدیک خواهیم دید.

وی افزود: با ورود هر گردشگر برای 8 نفر اشتغال زایی می شود. اگر بستر فراهم شود، ما می توانیم اشتغالات فراوانی را در کشور داشته باشیم.

وی در مورد بهره برداری از مناطق تحت حفاظت سازمان گفت: استفاده از هر منبعی باید اصولی باشد. در بسیاری از کشورهای دنیا اگر برای حیات وحش گردشگر وارد منطقه کنند، از وسایل خاصی نظیر خط ریلی برقی و بدون صدا استفاده می کنند تا برای حیوانات ایجاد وحشت نکند. اگر در کشور ما به صورت غیر اصولی انسان را وارد مناطق و زیستگاه ها کنیم، باعث آسیب زدن به آن مناطق می شویم.

معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره پرونده هواپیماهای خریداری شده توسط سازمان گفت: تهیه هواپیما و بالگرد یک ضرورت در محیط بانی است. دنیای پیشرفته نیز این تجربه را داشته است. این نیاز را به مراجع تصمیم گیری اعلام کردیم. بخش اول راه را رفته ایم و چون این کار جدید بود مشکلاتی پیش آمد که قابل حل هستند. اگر کارخانه ای نمی تواند به تعهداتش عمل کند مشکل ما نیست. ما از روش های قانونی مطالباتمان را پی گیری خواهیم کرد.


نوشته شده در ساعت 15:15 , مورخ 21/07/1387
کد خبر : 87071006


[ دوشنبه 87/7/29 ] [ 12:17 صبح ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 68
بازدید دیروز: 56
کل بازدیدها: 581584