سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 موزه تاریخ طبیعی استان همدان  

مهندس جعفر محمد علیزاده                          

متولد 1329

مسئول محترم موزه تاریخ طبیعی همدان

 افتخارات : مرد اول ترویج علم ، شهروند نمونه سال ?? استان همدان ، موزه دار نمونه ، چهره ماندگار سال ??                           

در سال 1351 خرداد 1351 این موزه در ساختمانی قدیمی که مربوط به یکی از خوانین همدان که در اجاره مدرسه عالی کشاورزی بود با زیر بنایی حدود 60 متر مربع تاسیس گردید این موزه در آن زمان سومین موسسه دانشگاهی در نوع خود بود که در ایران شکل گرفت و بعد از آن با چهار بار تغییر مکان به ساختمانی با زیر بنایی حدود2000 متر منتقل شد. اما این موزه با تمام بضاعت کم خود توانست در ایران و حتی منطقه خاورمیانه مطرح گردد و جالب توجه آنکه نظیر این موزه در دانشگاههای اروپا نیز کمتر دیده می شود .

این موزه اگر می توانست کمبود مکان را به صورتی مدرن جبران کند پتانسیل این را داشت که حتی در سطح آسیا خود را نشان دهد . این موزه با داشتن 5 سالن و حدود 2 هکتار فضای سبز توانسته مجموعه های فراوانی را در خود جای دهد که در ذیل به صورت مختصر توضیح داده می شود:

سالن اول - سالن خلیج فارس  

در این سالن انواع دو کفه ایها ، گاستروپودها ، حلزونها ، سخت پوستان ، مرجان ها و اسفنج های خلیج فارس نگهداری می شود و علاوه بر آنها از مجموعه های خارجی بخشی نیز به نمونه های ایرانی ملحق شده که جمع این دو مجموعه خارجی و ایرانی بهترین کلکسیون صدف های ایران موجود در موزه می باشد .

سالن دوم – سالن حشرات

 زیباترین پروانه های دنیا و ایران و حشرات متنوع در این مجموعه جا داده شده که باز این مجموعه نیز در سطح ایران بسیار منحصر به فرد می باشد که امیدواریم بعد از شناسایی کامل نمونه های فراوانی به مجموعه حشرات جهانی اضافه نماییم .

سالن سوم – سالن پستانداران و پرندگان

 مجموعه پرنده ها و پستانداران ایران در این سالن نگهداری می شود که خود از ارزش و اعتبار ویژه ای برخوردار می باشد و از نظر صحنه آرایی با حدود 280 صحنه ( دیوراما ) قابل رقابت با موزه های خوب جهان ) که متاسفانه به علت کمبود جا چیدمان و نحوه گردش دارای اشکال می باشد

.سالن چهارم – سالن آبزیان ، خزندگان و دوزیستان

در این سالن مجموعه عظیمی از آبزیان که شامل ماهی های استان ، ماهی های دریای خزر ، ماهیان خلیج فارس و دریای عمان ، انواع خزندگان ، انواع دوزیستان و آکواریوم ها که جلوه خاصی به موزه داده اند .

سالن پنجم – سالن سنگها ، کانیها و فسیله

این سالن نیز در نوع خود در سطح جهان از نمونه های ایرانی منحصر بفرد می باشد . زیباترین و و کاملترین مجموعه فسیل ها و کانیها در این بخش نگهداری می شود که برای حتی هر بیننده عامی نیز جذابیت خاص خود را دارد .

با تفاصیل بالا علاوه بر قشرهای مختلف مردم و دانش آموزان - دانشجویان رشته های هنر – زمین شناسی – زیست شناسی – شیلات - محیط زیست و کشاورزی از این موزه استفاده های بسیاری برده و در جهت اندوختن تجربه از این واحد بهره برداری می کنند .

امکانات این موزه :

دارای سالن سخنرانی و نمایش فیلم – فروشگاه و کافی شاپ نیز می باشد . البته اگر امکاناتی پیش آید این واحد بهتر است به علت کثرت نمونه به مکان جدیدی منتقل شود تا علاوه بر تامین مکان ،نمونه ها نیز از قابلیت ارائه بهتری برخوردار گردند .

این موزه نیز همانند موزه های دیگر اکتشافاتی داشته است که بعضی از آنها در سطح ایران و بعضی در سطح جهان می باشند

اکتشافات:

1-     کشف فسیل پستاندار از همدان – الیگومیوسن

2-     کشف فسیل تخم پرنده از همدان – الیگومیوسن

3-     کشف اثر پای پستاندار برای اولین بار در جهان( گونه ای پالئوتریوم)- 5 میلیون سال پیش

4-     کشف فسیل های ماستودونت از ارتفاعات صوفیان تبریز

5-     کشف فسیل گیاهی در معادن ذغال سنگ مزینو( طبس ) برای اولین بار در جهان

6-     کشف بزرگترین بمب آتشفشانی در سطح جهان از اطراف استان همدان

7-     کشف بازالت 8 وجهی برای اولین بار در جهان

 


[ دوشنبه 88/8/4 ] [ 12:21 صبح ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 62
بازدید دیروز: 56
کل بازدیدها: 581578