سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
قطع درختان در ‌پارک ملی ایران +عکس
 
قطع تعدادی درختچه و درخت در پارک ملی گلستان که به عنوان نخستین پارک ملی ایران و ذخیرگاه کره مسکون معروف است، زنگ خطر انقراض ذخایر این گنجینه طبیعی و جانوری ارزشمند را به صدا درآورده است.


به گزارش مهر، حفظ پوشش گیاهی و فضای سبز برای دستیابی به هوای پاک ضرورتی اجتناب ناپذیر است درحالیکه با قطع درخت و حذف پوشش گیاهی نمی‌توان به این هدف آرمانی و رویایی دست یافت و درحالیکه برخی دوستداران محیط زیست از روند روزافزون تخریب ذخیرگاه طبیعی گلستان ابراز نگرانی می‌کنند، مسئولان امر در این زمینه سکونت کرده‌اند.
گزارش‌های تصویری نشان از قطع بیش از 300 اصله درخت و درختچه در این ذخیرگاه دارد که تعدادی از این درختها از قدمت بالایی برخوردار بوده‌اند.
برخی منابع مردمی می‌گویند: این درختان در منطقه معروف به پل 10، واقع در پارک ملی گلستان قطع شده و برای از بین رفتن اثراث آن، در منطقه‌ای در مجاورت محل قطع مدفون شده‌اند.

این درحالی است که این درختان به وسیله بیلهای مکانیکی از ریشه درآمده‌اند و نسل این درختان ارزشمند از ریشه زده شده است و با این روند تراژدی مرگبار این گونه‌های ارزشمند به صدا درآمده است.
درحالی که گزارشهای تصویری مهر از قطع این درختان در پارک ملی گلستان خبر می‌دهد، رئیس پارک ملی گلستان در سخنانی با خبرنگار مهر، معتقد است واقعیت و جزئیات این قضیه چیز دیگری است.
ممشلی از خبرنگار مهر می‌خواهد برای کسب اطلاعات بیشتر و جزئیات تازه از صحت و سقم این مسأله به دیگر مسئولان محیط زیست مراجعه کند که تماس خبرگار مهر برای انعکاس نظرات مسئولان محیط زیست درباره این اقدام تاکنون بی نتیجه مانده است. ولی این خبرگزاری همچنان آماده انعکاس نظرات مسئولان این بخش است.
قطع این درختان درحالی است که پیش از این یک کارشناس محیط زیست از قطع احتمالی هشت هزار اصله درخت و درختچه در پارک ملی گلستان خبر داده بود.
این پارک طبیعی و ملی با وسعت بیش از 91 هزار و 890 هکتار در شرق جنگلهای خزری شمال در استان گلستان واقع شده است و نخستین پارک در ایران بوده که عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است.
افزایش شکار غیرمجاز، بالار رفتن تلفات و کشته شدن پستانداران و وحوش، کشف و ورود حشرات جدید به داخل پارک از دیگر پیامدهاست.
یک هشتم گونه‌های گیاهی، یک سوم گونه‌های پرندگان، بیش از نیمی از گونه‌های پستانداران و شمار زیادی از گونه‌های جانوری و وحوش کشور در این پارک ملی و بین المللی زیست و زادآوری می‌کنند.

این پارک ملی در 19 مرداد 1336 به نام منطقه حفاظت شده «آلمه وایشکی» تحت حفاظت کانون شکار قرار گرفت و در 22 فروردین 1343 به پارک وحش نامگذاری شد.
همچنین در سال 1353 پس از اصلاح قانون شکار و صید، عنوان پارک وحش به پارک ملی تغییر داده شد و به دلیل موقعیت ممتاز این پارک و جاذبه‌های فراوان زیستی، پارک ملی گلستان در سال 1977 از سوی سازمان یونسکو عنوان «ذخیره گاه کره مسکون» را به خود گرفت.
تاکنون 304 گونه پرنده، 68 گونه پستاندار، 9 گونه دوزیست، هزار و 704 گونه گیاهی در استان گلستان شناسایی شده است که درصد بالایی از این گونه‌ها در پارک ملی زیست و زادآوری می‌کنند.
بیش از 150 گونه پرنده در پارک ملی گلستان شناسایی شده است که از این تعداد پرنده 48 نوع در فصل بهار و تابستان در منطقه مشاهده می‌شود و از این تعداد 62 گونه پرنده، بومی پارک ملی هستند.
از مجموع جانوران موجود در تنوع زیستی استان، 19 گونه در معرض انقراض هستند که هما، بالابان، گیلانشاه خالدار و روباه ترکمنی از جمله آنهاست. مرال، شوکا، کل و بز، قوچ و میش و .. از جمله گونه‌هایی هستند که بیشتر مورد شکار غیرمجاز قرار می‌گیرند.
 
منبع: خبرگزاری تابناک  کدخبر: ?????

[ سه شنبه 88/10/29 ] [ 10:15 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 45
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 581505