سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

پیگیر خبرهای اعدام اسدلله محیط بان منطقه دنا بودم که مقاله ای را از خانم مریم خباز به نام تاوان یک اشتباه شتابزده در صفحه جام جم خواندم. که به شرح وقایع و بیان چند نکته پرداخته بود و در انتها نیز درخواستی از خانواده مجتبی داشت. 

متاسفانه در زمینه این اتفاق بعضی اصحاب رسانه آگاه یا نا آگاه نظرات کم و زیاد خود را به نحوی منتشر کردند که بعضی از نوشته ها جو شدیدی را ایجاد کرد که تا حدودی تاثیر بسیار بدی بر خانواده مقتول داشت.

 اما به نظرم خانم خباز با بیان چند نکته قابل درک مطلب خوبی را به نگارش درآورده اند.

ایشان در قسمت آخر مقاله خود با عنوان 

می‌توانید بگویید نه مطلب خود را ادامه میدهد و 

از خانواده مجتبی که درد بزرگی را طی این سالها متحمل شده است تقاضایی دارد. و می نویسد که: 


درکتان می‌کنیم، بخشیدن کار سختی است، دردآور تر از هر تصمیمی، زنده ماندن قاتل و زیر خاک بودن مقتول معادله ناعادلانه‌ای است، حتی اگر نبخشید کسی شماتتان نمی‌کند، می توانید نه بگویید اما همه چشم‌ها به رافت شماست، به بخشیدن مردی خطاکار که دستش به خونی آلوده است. باور کنید یک پدر و مادر و خانواده دیگر مثل شما از این‌که گردن شکسته و صورت کبود شده پسرشان بعد از اعدام را ببینند به همان حالی می‌افتند که شما افتاده‌اید. قبول داریم تصمیم از این سخت‌تر در دنیا وجود ندارد اما چه کنیم تمام امیدمان به نه گفتن شما به قصاص است به مهرورزی به جوانی که برای قتل مجتبی نقشه نکشیده بود، به تصمیمی که می‌تواند درسی برای تمام محیط بانان باشد که یک حافظ طبیعت حق شلیک‌های شتابزده و گرفتن جان مردم را ندارد.

 

ما نیز به مانند دیگر انسانها میخواهیم آنچه را که عدالت از نگاه خانواده مجتبی معنی میدهد صورت پذیرد و درست است که ما از بخشش این خانواده خوشحال میشویم ولی دلیل بر آن نیست که آنها مجبور به این کار باشند اختیار با خودشان خواهد بود. و حق قصاص یا حق گذشت نیز به ارداه خود.


[ جمعه 90/8/27 ] [ 2:23 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

همایش سه روزه بین‌المللی محیط زیست "نوکسوس" از روز چهارشنبه کار خود را در بن آغاز کرد. کارشناسان شرکت‌کننده در این کنفرانس راهکارهای استفاده مناسب‌تر از منابع آب، انرژی و ذخایرغذایی در جهان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز به نقل از یورونیوز در تاریخ 17 نوامبر 2011 (26 آبان)، از روز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری (16 تا 18 نوامبر)، کنفرانس جهانی محیط زیست نوکسوس با شرکت بیش از 600 کارشناس از سراسر جهان در شهر بن آلمان برگزار می‌شود. Nuxus نامی لاتین و به معنای پیوند است.
شرکت کنندگان از دوایر گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به دعوت دولت آلمان در این همایش گردآمده‌اند تا راه‌حل‌های مناسب‌تر و کم‌خطرتر استفاده از ذخایر طبیعی موجود در زمین را مورد بررسی قرار دهند.
آگاهی نسبت به کاهش روز افزون ذخایر موجود در زمین و تلاش برای یافتن راه‌حل‌هایی در جلوگیری از استفاده نابخردانه از آن، موضوع جدیدی نیست و دیر زمانی است که مورد توجه کارشناسان و طرفداران حفظ محیط زیست قرار دارد.
40 سال از زمانی می‌گذرد که "کلوب رم" گزارش خود درباره "مرزهای رشد" را منتشر کرد و در آن افزایش بی‌رویه فرهنگ مصرفی را مورد انتقاد قرار داد. حدود 25 سال پیش نیز گزارش سازمان ملل متحد به‌نام "آینده مشترک ما" در همین زمینه منتشر شد.
سال 1992 در ریودو ژانیرو Rio de Janeiro در برزیل، زمان شروع تظاهرات وسیع طرفداران محیط زیست بود که به جریان اعتراضی طولانی مدت و گسترده در سطح جهان نسبت به رشد اقتصادی و اثرات آن بر محیط زیست انجامید. در آن زمان برای نخستین بار اعضای سازمان ملل متحد درباره واکنشی جمعی و جهانی به توافق رسیدند که به "آگندا 21 " معروف شد و هدف آن جلوگیری از این روند مخرب برای محیط زیست بود.

لزوم تشکیل شبکه‌های ارتباطی
در ژوئن سال آینده میلادی نتایج اجرای توافق سال 1992 و تلاش‌ها در رسیدن به اهداف کنفرانس ریو مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همایش سال 2012 به‌نام دیدار "سران 20" در ریو برگزار می‌شود. دولت آلمان می‌خواهد با برگزاری کنفرانس جهانی محیط زیست بن در واقع زمینه دیدار "سران 20 ریو" در تابستان سال آینده در برزیل را فراهم ‌کند.
انتخاب نام «پیوند» برای همایش محیط زیست بن تأکیدی بر لزوم ارتباط و همفکری وسیع و جهانی برای یافتن راه‌حل‌های مشترک برای حفاظت محیط زیست است.
آخین اشتاینر، رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد UNEP با ستایش از اقدام دولت آلمان و آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور در برپایی همایش بن اظهار داشت، آلمان با برگزاری کنفرانس این هفته محیط زیست در بن نقش پایه‌ای در تدارک همایش آگندا 21 در ریو را ایفا می‌کند. وی افزود، آلمان از مدت‌ها پیش متوجه شده است، حمایت از تداوم خواست‌ها در این زمینه در سطح جهانی در جهت منافع خود این کشور نیز هست.

نقش برجسته آلمان
آلمان به عنوان میزبان کنفرانس تدارکی بن نظر مثبت جهانی را به ویژه بعد از اقدام این کشور در تعیین زمان مشخص برای خروج کامل از استفاده از انرژی هسته‌ای به خود جلب کرده است. این تصمیم آلمان پس از فاجعه اتمی فوکوشیما در ژاپن اتخاذ شد. اقدامات آلمان در زمینه‌های مختلف از جمله استفاده صرفه‌جویانه از منابع آب نیز مورد توجه بین‌المللی است.
دولت آلمان با برگزاری کنفرانس بین‌المللی محیط زیست پیش از همه بر این امر تأکید می‌کند که به‌وجود آوردن " اقتصاد سبز" تنها در سطح جهانی امکان‌پذیر است و فقط به استفاده از انرژی محدود نمی‌شود. برای تغذیه جمعیت رو به افزایش زمین در قرن بیست و یکم باید در زمینه استفاده از مواد خام در نقاط گوناگون جهان اقدامات مناسب و جدی صورت گیرد.

 


[ جمعه 90/8/27 ] [ 2:10 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

چندی پیش به نمایشگاه بین المللی سری زدم تا از غرفه مربوط به حیات وحش بازدید کنم. که تمام تفنگ سازها و فروش ها و در مجموع 90 درصد نمایشگاه مملو از شکارچیان محترم بود که در این بین چند غرفه تورگردانی و اداره کل محیط زیست تهران نیز به چشم میخورد.

تفنگ های گران قیمت و خوش فرم. وسایل شکار و شکارگری بسیاری بود در حال تاسف خورد بودم که نام نمایشگاه را دیدم که آخرین قسمتش مربوط به طبیعت گردی بود. که دیگر خون در رگهایم به جوش آمد.

یک عده شکارچی که بهترین خاطراتشان کشتن یک حیوان است نام خود را طبیعت گرد هم گذاشته اند. و جالب تر آنکه یکی از مدیران مجلات پر طرفدار شکار نیز از شکار به عنوان یکی از قسمت های اکوتوریسم یاد میکرد. آنجا بود که معنی سیاست بازی دورغ و دو رویی همه برایم معنی میگرفت.

آدمهایی که اسمشان برایم سرلوحه بود حالا داشتن تفنگ های جدید را برای شکارهایشان انتخاب میکردند. البته وقتی در رسانه ملی بزرگترین حامی شکارچیان از خاطرات خود میگوید و در دفاع از شکارچیان صورتش قرمز میشود دیگر اجرای چنین نمایشگاهی دور از ذهن نمی آید. 

در همین رابطه آقای احسان محمدی در عصر ایران مقاله ای را با عنوان تفنگت را زمین بگذار  به نگارش درآورده است که با بیان واقعیت های تلخ به موضوع شکارگری پرداخته است. که پیشنهاد میکنم شما نیز آنرا بخوانید.

در این مقاله آقای محمدی با بیان صریح میگوید که:(( اگر کسی به حرمت این آب و خاک ایمان دارد باید بداند تاریخ اش تنها آرامگاه کوروش نیست، ستون های ریخته و نریخته تخت جمشید هم نیست، فراخ کردن گلو و فریاد زدن ای ایران ای مرز پرگهر هم به تنهایی نشانه وطن پرستی نیست، دوست داشتن تمام موجوداتش نشان وطن پرستی است، هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد ما از آن قوچی که بر فراز کوههای زاگرس ایستاده است ایرانی تر هستیم، تمام موجودات این آب و خاک از آن کرم خاکی که زمین را شخم می زند و هوای تازه به ریشه ها می رساند تا آن عقاب که آسمان را می شکافد همه متعلق به این سرزمین هستند و باید حرمت شان حفظ شود.))

و یا در جای دیگر:(( هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از محیط بانان، آقای اینانلو که عشق و ارادت عمیقی به محیط زیست و البته عکس های بسیاری هم با اسلحه و شکار دارد موضوع را به سمتی سوق داد که یک محیط بان در کمال حیرت و در حالیکه دهان همکارانش از تعجب باز مانده بود سخن از "دوستی" میان محیط زیست و شکارچی ها راند! ))

و در انتها به زیبایی بیان میکند:((اگر برای نفت این کشور دل می سوزانید، اگر هدر دادن بنزین و آب و گاز دغدغه تان است، اگر دور ریختن نان و پسماند مواد غذایی را اسراف می دانید، اگر از درشتی کلمه ای به خشم می آئید و آن را توهین به فرهنگ و لهجه تان می دانید، اگر از دیدن فیلم ضد ایرانی 300 و کتاب« بدون دخترم هرگز » دل چرکین می شوید، اگر حاضرید مقابل هر تهدید خارجی و نشانه رفتن اسلحه ای به سوی این کشور سینه سپر کنید، اگر به گذشتگان و بزرگان این سرزمین احساس دین و ارادت می کنید ایمان داشته باشید در مقابل تمام موجودات این سرزمین مسئول هستید. جاندارانی که در مقابل بی پروایی و خشونت ما حتی نمی توانند فریاد بزنند، با بی بی سی مصاحبه کنند یا برای « بان کی مون» در سازمان ملل رنجنامه بنویسند! تفنگت را زمین بگذار، شکارچی!)).


[ دوشنبه 90/8/23 ] [ 8:14 صبح ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

خدا یا چشمانم دارد درست میبیند یا خواب و خیال است.

می گویند تجمع دوستداران محیط زیست در خیابان ولیعصر

باورم نمیشود

ولی مثل اینکه وافعیت دارد. تعدادی باند بلندگو حدود 50 نفر زن و مرد و یک تریبون و تعدادی از نیروهای انتظامی جلوی درب باغ فلهک جمع شده بودند. چهره هیچ کدامشان آشنا نبود به غیر از چند خبرنگار حتی اسم سخنران یا بیانیه خوان را هم نشنیده بودم این اعتراض بیشتر به تجمع افراد یک هیئت مدهبی شبیه بود پلاکاردها این را بیشتر توجیه میکرد. خلاصه خیابان ولیعصر چند دقیقه ای در گیر این مساله بود برای 300 اصله درختی که انگلیسیهای جنایتکار آنرا قطع نموده بودند.

آیا این اعتراض باب سخنی را که چند سالی است فعالان و دوستداران محیط زیست میزنند را باز میکند. وقتی یک خارجی 300 قطعه درخت را قطع میکند این اعتصاب مجوز میگیرد ولی وقتی یک ارگان دولتی درختان باغ اکولوژیک نوشهر را قطع میکند میگویند کسی چیزی نگوید. وقتی وزارت نیرو آب دریاچه ارومیه را با ساخت سد قطع میکند و چند صد هزار گونه از بین میرود به اعتراضها با باتوم جواب میدهند.

ولی اگر جنبه های سیاسی این اعتراض را که اصلا خبردار نشدیم و اتفاقی دیدم را نادیده بگیریم به نظر میرسد میتوان باب اعتراض به نابودی چند صد اصله درخت را توسط ارگانهای دولتی در پارک ملی سرخه حصار، پارک ملی گلستان و ... باز کرد.

که ای کاش از بین بردن دریاچه مهارلو، آتش سوزی پارک ملی گلستان، خشکانیدن دریاچه ارومیه، تالاب کانی برازان، تالاب آق گل ملایر و جنگلهای منطقه مریوان را  انگلیسی ها انجام داده بودند که بشود راحت تر مجوزاعتراض گرفت نه آشنایان.


[ چهارشنبه 90/8/18 ] [ 2:31 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

چند وقتی است سوالتی در ذهنم تداعی میشود که بدون گرفتن جواب سوال دیگری اضافه میشود.

همه و همه

روی هم ریخته شده و دیگر ذهنم یارایی برنامه ریزی های گذشته را ندارد

سوالاتی پایه ای که فکر میکنم اگر به جواب هر کدامشان برسم راههای زنگیم تغییر خواهند کرد

بچه ها دعا کنید سوالهایم به جواب برسند


[ سه شنبه 90/8/10 ] [ 10:54 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 28
کل بازدیدها: 581372