سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 جنگل های حرا

جنگل های دریایی یکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت است. درختانی که در ناحیه جذرومدی زیست می کنند و از آب شور بهره می گیرند. عجیب تر اینکه گه گاه بخش اعظم آنها به زیر آب شور دریا فرو می رود اما همچنان به حیات خود ادامه می دهند. عده ای عقیده دارند این درختان طی سالیان دراز تکامل از دست آسیب های آدمی به بستر گلی سواحل و آب شور دریا پناه برده اند. این جنگل ها که به مانگرو نیز شهرت دارند، بیشتر از درختانی تشکیل شده اند که حرا نام دارند. به عبارت دیگر حرا گونه ای درخت مانگرو است که در سواحل شمالی قشم به کثرت و فراوانی دیده می شود. این درخت در زبان لاتین به نام ابوعلی سینا پزشک و فیلسوف شهیر ایرانی نامگذاری شده است.

قشم از انبوه ترین و وسیع ترین جنگل های حرا برخوردار است. از این رو سازمان جهانی یونسکو جنگل های این جزیره را منحصربفرد لقب داده و نام آن را در فهرست ذخایر زیست کره جهان به ثبت رسانده است. ذخایر زیست کره مناطقی هستند که نمونه و مشابهی در هیچ جای دیگر دنیا ندارند. به علاوه این جنگل ها محل مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به شمار می روند. سالانه بیش از یکصدگونه پرنده آبزی و کنار آبزی در جنگل های حرا دیده می شوند. انواع کاکایی ها و پرستوهای دریایی، فلامینگوهای سرخ پر، حواصیل های سفید و خاکستری تعدادی از گونه های پرندگان مهاجرند که با جمعیتی چندصدتایی و گاه چند هزارتایی علاقه مندان به تماشای پرندگان و پرنده شناسان را به شگفتی می کشاند.


[ یکشنبه 85/2/3 ] [ 10:55 صبح ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

کشف اکوسیستم جدید

شکل جدیدی از حیات در اعماق مناطق گرم اقیانوس اطلس کشف شد. به گزارشAP، کشف جدید میگوها و خرچنگ ها در اواسط اقیانوس اطلس در حالی صورت گرفت که پیش از این گمان می رفت چنین موجوداتی باید در حوالی ساحل یافت شوند. بر پایه گزارش، کشف جدید نشان می دهد دانش بشر درباره اقیانوس ها چقدر اندک است. دانشمندان پس از تحقیقات 20 ساله شکاف سفید بلندی را کشف کردند که درون آن تعداد زیادی میگوها و خرچنگ  های کوچک وریز دیده می شد. در این مکان که به شهر گمشده شهرت یافته. اسید فراوانی نیز یافت شده است. به علاوه دانشمندان در این نقطه مقادیر متنابهی جانوران میکروسکوپی نیز کشف کرده اند. در این منطقه اکوسیستم جدیدی تشخیص داده شده است.


[ پنج شنبه 85/1/31 ] [ 9:41 صبح ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

اراک آلوده ترین شهر ایران است

 

 بر اساس مطالعات طرح جامع کاهش آلودگی هوا،اراک به عنوان آلوده ترین شهر کشور شناخته شده است. دکتر محمدباقر صدوق گفت: اراک آلوده ترین شهر در زمینه آلاینده های خطرناک و سمی تشخیص داده شده است. وی افزود: روزانه بیش از 960 تن مواد آلاینده وارد فضای تنفسی مردم اراک می شود ضمن‌اینکه از این میزان آلاینده، بیش از 50 درصد مربوط به اتومبیل ها و 7/49 درصد از طریق صنایع منطقه ایجاد می شود. صدوق،بی توجهی به آلودگی هوای شهر اراک را باعث تشدید بحران خواند و گفت: بر اساس اطلاعات ایستگاههای سنجش،آلودگی هوای شهر اراک رو به افزایش بوده و میزان آلاینده ها از حد مجاز خارج شده است. وی نوسازی و ساماندهی صنایع آلاینده منطقه را،راه حل ممکن کاهش آلودگی هوای اراک عنوان و اضافه کرد: اعطای تسهیلات برای نوسازی تکنولوژی صنایع و خارج کردن صنایعی که در محدوده شهری اراک قرار دارند می تواند بهترین راه حل باشد. صدوق،آلاینده های موجود در هوای اراک را هیدروژن، فلوئوراید،دی اکسید کربن، منوکسید کربن، گوگرد،ذرات فلوئوراید،آلومینات سدیم،آلومینیم،دوده،تترافلوئور، کیولیت،کریولیت و دیگر ذرات و گرد و غبارهای خطرناک خواند و بر توجه جدی به مسائل زیست محیطی استان به ویژه اراک تاکید کرد.

خبرگزاری‌ها

21/1/1385


[ پنج شنبه 85/1/31 ] [ 9:37 صبح ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 96
کل بازدیدها: 581612