سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

در حاشیه جلسه هیئت دولت مصلحی تذکراتی را به محمدی زاده ریس سازمان محیط زیست داد


[ سه شنبه 90/4/14 ] [ 12:22 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در قالب گزراشی دیدگاههای مقام معظم رهبری را در پیرامون منابع طبیعی و محیط زیست تشریح کرد.

امروزه یکی از دلایل اصلی توجه جهانی به بحث پایداری در توسعه، تخریب بی‌رویه محیط زیست و منابع طبیعی در پرتو آموزه‌های نظام سرمایه‌داری مبتنی بر حداکثرسازی سود است. اکنون دیگر، اعتماد بشر نسبت به قدرت فناوری و دانش خود متزلزل شده است. از این رو است که در رفتار با طبیعت محتاط‌تر شده و در تکاپوی تدوین اخلاق محیط زیستی برآمده است. این در حالی است که بررسی متون اسلامی، نشان دهنده غنی بودن این متون، از دستورات و قواعد مواجهه صحیح و به دور از هرگونه افراط و تفریط با محیط زیست است ولی غفلت محققان اسلامی سبب شده است که غربی‌ها که خود عامل اصلی تخریب محیط زیست به شمار می‌آیند، داعیه‌دار تدوین و معرفی اخلاق محیط زیست شوند و حتی در آثار خود، دین را به عنوان محرک و مشوق انسان (به منزله خلیفه خدا بر روی زمین) در تخریب طبیعت معرفی کنند. ازسوی دیگر، در داخل کشور نیز بخشی از دست‌اندرکاران امور توسعه‌ای کشور، دغدغه جدی عملی در رابطه با صیانت از محیط زیست نداشته و این امر ، سبب از دست رفتن منابع طبیعی شده است. این مطالعه با هدف معرفی و تبیین نظرات مترقی مقام معظم رهبری پیرامون محیط زیست و منابع طبیعی انجام شد تا در حد امکان، دو خلا فوق را برطرف سازد.

متن کامل گزارش

در این گزارش به نکات قابل توجهی اشاره شده است که خط مشی رهبری را نسبت به محیط زیست  و تفاوت فکری ایشان را با داعیه داران محیط زیستی چه در داخل و چه در خارج از کشور نشان میدهد . به راستی مدیران و صاحب منصبان محیط زیستی کشور تا چه اندازه بر اساس دیدگاه رهبری گام برداشته اند. آیا نقاط ضعف مدیریتی خود را میتوانند در لایه های خاموش بی لیاقتی خود گم کنند. به نظر نگارنده، این مطالعه که از طرف مرکز پژوهشهای مجلس انجام شده ، خط مشی رهبری جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد و هر مدیر و مسئولی که برخلاف این خط مشی حرکت کند مخالفت خود را با اصول و مبانی نظام مطرح ساخته است.

قابل توجه دوستان و خوانندگان همیشگی وبلاگ: این نگارش بنده برای چاپلوسی و یا ... نیست بلکه دلیل آن عزم راسخ خود در بیان واقعیت هایی می باشد که در زبان مدیران- البته نه تمامی آنها- به عنوان شعار مطرح میگردد. فلذا بیان واقعیت ها در اصول و مبانی محیط زیست در قوانین بین المللی و داخلی وظیفه  من و تمام دوستداران محیط زیست است. چرا که تنها پناه دوستداران محیط زیست از این همه تخریب و ویرانگری میتواند قانون اساسی باشد که توسط عده ای به سخره گرفته شده است.


[ شنبه 90/4/11 ] [ 8:53 صبح ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

مهرماه سال پیش بود که از طریق sms از طرف یکی از دوستان خوبم در مریوان مطلع شدم که آتش سوزی در جنگلهای مریوان ادامه داشته و دارد که با کمک دوستان از طریق خبرگزاریها با ارایه مستندات اطلاع رسانی شد اما متاسفانه با آتش سوزی های جنگلهای گلستان همراه شد و موضوع مقداری مسکوت ماند. با این حال تنها در این وبلاگ 8 پست مختلف از آمار و اتفاقات منجر به آتش سوزی های مریوان گذاشتم.

1. آخرین امار اتش سوزی درجنگلهای مریوان و سرو اباد تا 28 آبان ماه

2. آمار آخرین آتش سوزی مریوان

3. آتش سوزی جنگلهای مریوان ادامه دارد

4. جنگلهای مریوان وسروآباد در اتش

5.دعوت نامه

6. آتشسوزیهای منطقه مریوان و سرآباد استان کردستان

7. ادامه اتش سوزی جنگلهای مریوان

8. 743 مورد آتش سوزی

برای امسال دوست ندارم این پست ها را اضافه کنم و امیدوارم مسئولان ذینفع برای امسال بهتر عمل کنند چون درگیر شدن موضوع آتش سوزی با ریزگردها تبعات بسیار فراوانی را بر پیکره محیط زیست خواهد گذاشت.

برای امسال نیز خبرهای ناخوش آیندی از سمت مریوان می رسد که آتش سوزی ها  از 10 روز پیش شروع شده است. متن زیر رنج نوشته یکی از دوستداران محیط زیست مریوان است که از سوز دل می گوید.

 

چه درد ناک است جوجه اردک زشت بودن

اینجا مریوان است، دوزخ گمشد?ی ایران، نه ... دیگر مریوان صاحب آن طبیعت بکری که می گفتند نیست! خواهش میکنم کمی واقع بین باشید، خیالات واهی را از ذهنتان پاک کنید.

شهرستانهای کوچک مریوان و سروآباد، سال پیش طی هفت ماه قربانی نزدیک به 900 مورد آتش سوزی بود که باعث از بین رفتن 35000 هکتار از جنگلهای واقعا بکر این دیار از یاد رفته شد. مریوانی ها هر روز با چشمان خود شاهد کابوس تلخی به نام آتش بودند. ولی انگار بشر این موجود خود خواه و نامشروع زمین خیال آشتی با طبیعت را ندارد.

طبیعت این منطقه در سال 90 نیز همچون برادر کوچکتر خود در بهار عمر خود مورد حمله ناکسان قرار گرفت؛

آمار آتشسوزی جنگلهای مریوان و سروآباد در سال 1390؛

1-جنگلهای اطراف روستای "وسن?"، در 17 کیلومتری جنوب شرقی مریوان. تاریخ: 18 خرداد. مساحت جنگل سوخت? شد?: 7 هکتار

2- جنگلهای اطراف روستای "ساوا"، در 23 کیلومتری شمال غربی مریوان. تاریخ: 20خرداد. مساحت جنگل سوخت? شد?: 500 متر مربع.

3- جنگلهای اطراف روستای "بالک"، در  کیلومتری مریوان. تاریخ  20 خرداد. مساحت جنگل سوخت? شد?: 4 هکتار

4- جنگلهای اطراف روستای "بالک"، در 14 کیلومتری جنوب شرقی مریوان. تاریخ: 21 خرداد. مساحت جنگل سوخت? شد?: یکصد متر مربع.

5- جنگلهای اطراف روستای "بیک?ر?"، در 20 کیلومتری جنوب مریوان. تاریخ: 24 خرداد. مساحت جنگل سوخت? شد?: 5 هکتار.

6- جنگلهای اطراف روستای "نگل"، در 63 کیلومتری شرق مریوان. تاریخ: 24 خرداد. مساحت جنگل سوخت? شد?: 5/1 هکتار.

7- جنگلهای اطراف روستای "وسن?"، در 17 کیلومتری جنوب شرقی مریوان. تاریخ: 25 خرداد. مساحت جنگل سوخت? شد?: 10 هکتار.

8- جنگلهای اطراف روستای "وسن?"، در 17 کیلومتری جنوب شرقی مریوان. تاریخ: 26خرداد. مساحت جنگل سوخت? شد?: 2هکتار.

9-جنگلهای اطراف روستای "نگل"، در 63 کیلومتری شرق مریوان. تاریخ: 26 خرداد. مساحت جنگل سوخت? شد?: 500 متر مربع.


[ یکشنبه 90/4/5 ] [ 1:59 صبح ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
<< مطالب جدیدتر           

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 20
بازدید دیروز: 28
کل بازدیدها: 581389