سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

  

 1.    غرفه مبارزه با آلودگی‌های محیط زیست  

این غرفه که برای آشنایی هرچه بیشتر افراد با آلودگی ‌های محیط زیست برپا شده شامل عکس‌های از آلودگی‌های محیط‌زیست است که مهمترین دلیل ایجاد این آلودگی‌ها انسان می‌باشد، انسان با استفاده از راه‌های نادرست برای گذران زندگی باعث بوجود آمدن آلودگی‌های می‌شود که بیشتر خودش ضرر می‌بیند. همچنین عکس‌های از آلودگی زباله‌های غیر قابل تجزیه و آلودگی هوای که بر اثر پدیده اینورژن اتفاق می‌افتد و همچنین وجود گونه‌های غیر بومی در اکوسیستم که باعث تخریب دیگر گونه‌ها می‌شود و جزء یکی از انواع آلودگی‌های می‌باشد که باعث از بین رفتن گونه‌ای خاص در منطقه می‌شود و آلودگی آب که علت اصلی آن کاهش درصد اکسیژن محلول در محیط آبی است ؛ که از چهار جهت مورد بررسی قرار می‌گیرد . 1. از نظر فیزیکی مانند : رنگ ، بو ، شفافیت ، طعم . 2. از نظر شیمیایی به عنوان مثال فاضلاب‌های شهری که به رودخانه‌ها ریخته می‌شود. 3. از نظربیولوژیکی برای مثال : وجود بیماری‌‌های از قبیل بیماری‌های ویروسی (هپاتیت) ، باکتریایی (حصبه . وبا) 4. رادیولوژیکی : که علت آن وجود عناصر رادیواکتیو که طول نیمه عمر متوسطی دارند مانند : رادیوم و اورانیوم.

مسئول غرفه : خانم مظاهری ، خانم اسدبیگی

2.    غرفه گونه‌های شاخص جانوران شاخص ایران

  این غرفه که بیشترین بازدیدکنندگان نمایشگاه را به خود اختصاص می‌دهد شامل گونه‌های از جانوران بومی ایران می‌باشد که بسیار نادر بوده و حتی بعضی از آن‌ها به خاطر بی‌توجهی در حال انقراض قرار گرفته اند . از جانوران این غرفه می‌توان به کَل و شغال و قوچ ایرانی اشاره نمود که در بعضی از زیستگاه‌های استان همدان زندگی می‌کنند و همچنین  گرازی که زیستگاه اصلی این جانور در جنگل‌های استان گلستان می‌باشد و به دلیل زاد و ولد زیاد باعث آسیب به زمین‌های کشاورزی اطراف زیستگاه گشته است. در قسمت دیگر این غرفه عکس‌های از گونه‌های که توسط دانشجویان از منطقه سد آبشینه و روستاهای آن گرفته شده که مهمترین  آن‌ها عبارتند از روباه و غیره........... 

                                                                                                                 مسئول غرفه : خانم اورنیب صفی آریان

 

3.    غرفه کامپیوتر      

در این غرفه عکس‌ها و سی دی‌های مرتبط با محیط زیست برای آشنایی هرچه بیشتر و همچنین نیاز ما به داشتن محیط زیستی پاک ارائه می‌شود.

مسئول غرفه : خانم خضریان  و محمد سوزنچی

 

 

   4.     غرفه هرباریوم گیاهی (گیاه‌شناسی) 

این غرفه که مرتبط با درس گیاه‌شناسی می‌باشد ،‌تشکیل شده است از گیاهانی که توسط دانشجویان جمع‌آوری و خشک شده است و اطلاعات مربوط به هر گونه در مورد شاخه‌ها و رده‌بندی آن گونه در پایین گیاه نوشته شده است.

                                                                                                            مسئول غرفه :خانم خلوصی‌راد

   5.    غرفه آبزیان   

این غرفه شامل چند آکواریوم و تعدادی ماهی تاکسی درمی شده است . که شما می‌توانید با طرز رده‌بندی و طرز زندگی این آبزیان بیشتر آشنا شوید.

مسئول غرفه : خانم علیزاده

 

 6. غرفه تابلوی آزاد 

این غرفه که با نظر دکتر چراغی طراحی شده است ، شامل عکس‌های است که دانشجویان و علاقه‌مندان به محیط زیست از هر نقطه‌ای جمع‌آوری کرده‌اند و با تائید گروه محیط زیست عکس‌های برتر در نمایشگاه نشان داده شده است.

مسئول غرفه : خانم موسوی

 

  7.    غرفه طنز و کاریکاتورهای که در مورد محیط زیست بحث می‏کنند

بهتر است توضیحی در مورد کاریکاتور داده شود . زیرا کاریکاتور جزء لاینفکی است که برای ابراز ناهنجاری‌ها از آن استفاده می‌شود؛ پس گروه بر آن شد که غرفه‌ای نیز به این هنر اختصاص دهد تا ناهنجاری‌های محیط زیستی از قبیل آلودگی‌های صوتی و تنفسی و همچنین تخریب جنگل‌ها و زیستگاه‌های اصلی را به نمایش گذارد.

مسئول غرفه : خانم علیپور و آقای شوشتری

 

   8. غرفه شکار        

بهتر است ابتدا توضیحی در مورد شکار بدهیم زیرا مردم اجتماع فکر می‌کنند که شکار دقیقا" در مقابل محیط زیست قرار می‌گیرد ولی اگر با دقت به این موضوع نگاه کنیم می‌بینیم که اجداد انسان که جزیی از محیط زیست بوده اند برای تامین خوراک خود شکار میکرده اند ولی امروزه طرز شکار کردن عوض شده است و باید فرهنگ شکار کردن را آموزش داد یعنی اگر کسی تفنگی داشت و خواست که به شکار برود بایستی از بعضی قوانین شکار پیروی کند تا باعث از بین رفتن گونه‌ای نگردد به عنوان مثال می‌توان به شکار پرندگان اشاره نمود؛ در سال جاری _1384_ با افزایش آنفولانزای مرغی سازمان محیط زیست تصمیم گرفت که بعضی از این پرندگان مهاجر را که به عنوان ناقل این بیماری وارد کشور شده‌اند را معدوم سازد پس با همکاری شکارچیان تا حدودی توانست که جلوی گسترش این بیماری را در ایران بگیرد.

مسئول غرفه : آقای حبیبی

                                          

 9. غرفه جانوران تاکسی‌درمی شده

لغت تاکسی درمی که به معنای پوست‌آرایی و پر کردن پوست حیوانات‌ با کاه‌ و غیره می‌باشد که می‌توان این غرفه را به‌نام آقای مهندس علی‌زاده بنا گذاشت زیرا این جانوران تاکسی درمی شده همگی توسط آقای مهندس علیزاده جمع‌آوری گردیده است از این گونه‌ها می‌توان به کل و بز اشاره نمود که گِره‌های روی شاخ‌های آن نشان دهنده سن جانور می‌باشد و گوزن زرد ایرانی که بیشتر در جلگه خوزستان و کرمانشاه دیده می‌شود؛ و اسکلت سر شیر آفریقایی که نسل آن کاملا" منقرض شده است؛ و همچنین قوچ ایرانی که در استان‌های شمالی کشور و بیشتر در ارتفاعات بالای سه‌هزار متری زندگی می‌کنند.

مسئول غرفه :   

 

10. غرفه حلزون و صدف‌ها

 مجموعه صدف‌ها جز شکم پایان می‌باشد. که ممکن است بی‌صدف یا هشت صدفی باشند. در گونه‌های مختلف پاها عضلانی و در بعضی از گونه‌ها مانند دوکفه‌ای ها سر از بین رفته است. در خود حلزون‌ها چشم‌ها و شاخک‌ها کاملا" مشخص و دهان دارای سوهانک و پاها رشد بسیار وسیعی داشته‌ است. بدن در حلزون‌ها دارای 180 در جه پیچش می‌باشد. اصولا" در آب‌های سرد ، گرم ، شور و شیرین زندگی می‌کنند. فقط دد حلزون‌ها علاوه بر آب شور و شیرین در خشکی نیز زندگی می‌کنند.

از نظر قدمت می‌توان گفت که حلزون‌ها جزء اجداد زمین می‌باشند که در طی سال‌های زمین شناسی توانسته‌اند نسل خود را حفظ نمایند؛ که از دوران اول زمین شناسی گونه‌های مختلف آن‌ها ظهور کرده‌ است.

 

 

11.  غرفه فسیل

این غرفه که با ظرفیت کم ولی بار شگفتی بسیار زیاد در نمایشگاه چشم بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌نمود شامل فسیل‌های از گونه‌ای عظیم‌ الجثه به نام ماموت می‌باشد که در ایوند سوفیان تبریز توسط جناب مهندس علیزاده در سه سال پیش کشف و ترمیم گردیده است. قدمت این فسیل به نه میلیون سال پیش بر‌میگردد و در حال حاضر برای نگه‌داری از این فسیل باید از مکانی که کاملا" خلع  باشد استفاده نمود.

مسئول غرفه : خانم جم‌نژاد

 

  

افرادی که ما را در برپایی این نمایشگاه یاری رساندند:

اساتید :

1. آقای دکترمهرداد چراغی  2. آقای مهندس محمد جعفر علیزاده  3. آقای دکتر سهیل سبحان‌اردکانی 4. آقای مهندس فرهاد صدری  5. آقای مهندس مجید امام  6. آقای مهندس شهریار مهدوی  7. آقای دکتر نظام‌الدین حسینی  8. آقای مهندس کامران براتی  9. آقای مهندس کلاهچی  10. خانم دکتر بهاره لرستانی  11. خانم هاجر مریخ‌ پور  12. خانم لیما طیبی

  

دانشجویان :

1. آقای حمیدرضا ریحانیان (مدیر نمایشگاه)  2. آقای محمد سوزنچی  3. آقای حبیبی  4. آقای هاشم شوشتری  5. آقای میلاد محمدی تبار  6. آقای پارسیان  7. خانم هادی‌زاد  8. خانم اسد بیگی  9. خانم روحانی  10. خانم علیپور  11. خانم خلوصی‌راد  12. خانم فرهمند  13. خانم بهرامی  14. خانم مظاهری  15. خانم رونیایی  16. خانم علیزاده  17. خانم ایمانی  18. خانم صفی‌آریان  19. خانم خضریان 20. خانم مهدیان  21. خانم جم‌نژاد  22. خانم صادقی‌نیا  23. خانم موسوی  24. جناب آقای حسین ترک  25. فرزاد شاهرخی

و دوستان گروه محیط زیست 

 

 

                                                             

 

 

      


[ پنج شنبه 84/12/18 ] [ 11:6 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

به نام تنها هستی بخش بی همتا که تمام زیبای‌ها در او خلاصه می‌شود.

بالاخره پس از یک ترم که با سختی‌های همراه بود توانستیم این وبلاگ را درست کنیم تا همگی بتوانند از آن استفاده کنند ، ولی بزرگترین مشکل ما این بود که احتیاج به هم‌فکری و کمک اطلاعاتی داشتیم تا بتوانیم این وبلاگ را راه اندازی کنیم؛ ما هرچقدر منتظر ماندیم تا کسی از در بیاید و دست ما را بگیرد و به ما کمکی کند تا بتوانیم این وبلاگ را راه اندازی کنیم کسی نیامد ، پس بر آن شدیم که با کمک خدا شروع کنیم تا در آینده دوستان بتوانند مدیریت این وبلاگ را بر عهده بگیرند .

نوشته شده توسط آقای محمد سوزنچی


[ پنج شنبه 84/12/18 ] [ 7:36 صبح ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 41
کل بازدیدها: 580881