سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

دانشمندان موفق به کشف یک گونه نادر از بلبل با سری طاس و بی‌مو در لائوس شدند.

بلبل کچل

به گزارش خبرگزاری فارس، این موجود که بلبل صورت برهنه نامگذاری شده است در لائوس کشف شده و تنها پرنده آواز خوان شناسایی

شده با سر بی مو در آسیا است.
این همچنین نخستین باری است که در بیش از 100 سال گذشته یک گونه جدید آسیایی از بلبل کشف می‌شود.
پیتر کلاین از مقام‌های برنامه آسیایی جامعه حفاظت از حیات وحش نیویورک به نشریه لایو ساینس گفت: امروزه کشف گونه ای جدید از پرندگان بسیار نادر است. این اتفاقی نیست که ما هر سال در مورد آن بشنویم و بنابر این خبری ارزشمند است.
این گونه جدید توسط دو دانشمند دانشگاه ملبورن و طی پروژه ای حمایت شده توسط یک شرکت استخراج و حفاری معدن که در منطقه فعال بوده صورت گرفته است.
بلبل صورت برهنه در مناطق کم درخت و غنی از سنگ آهک سرزمینهای کم ارتفاع لائوس زندگی می کند. این گونه جدید دارای پرهای سبز زیتونی روی پشت خود و پرهای روشن بر روی سینه است و چشمان درشت سیاه او در صورت بدون موی صورتی این پرنده کاملا واضح است

انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن

[ جمعه 88/5/16 ] [ 8:56 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

هر هکتار جنگل 68 تن غبار جذب می کند 
در روزهای اخیر که گرد و غبار مهمان طاقت فرسای خیابان های شهر بود شاید کمی دلمان خوش بود که تدابیر جنگلهای این سرزمین سبز شاید تنها تدبیر فعلی موجود برای مبارزه با غبار باشد.

جنگل 4

به گزارش خبرگزاری مهر در شهرستان بروجرد، ریزگردهای عربی این روزها و ماههای اخیر دیگر به مهمان همیشگی استانهای مختلف کشور تبدیل شده اند که چاره اندشی و استفاده از جایگاه نهادهای بین المللی می تواند راهکار حل معضل موجود باشد.
این در حالی است که به نظر می رسد در شرایط کنونی تنها راه حل ممکن، حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی به منظور مقابله با این پدیده خطرناک زیست محیطی است که شاید امروز ضرورت آن را بیش از هر زمان دیگری دریابیم.
در شرایط فعلی برای تجربه نفس های خالی از غبار، باید به دنبال داشته های طبیعی سرزمین خود رفته و دلخوش به بهبود وضعیت کویرهای کشورهای همسایه نباشم.
اتخاذ تدابیر اصولی برای مبارزه به پدید بیابان زایی در کشور، حفظ و حراست عرصه های جنگلی موجود، فرهنگسازی در زمینه درختکاری و عدم تخریب مراتع و جنگلها، گسترش فعالیتهای آبخیزداری، رسیدگی به امور تالابها و منابع آبی کشور و بهره برداری اصولی از این منابع از راهکارهایی است که باید در شرایط فعلی در دستور کار قرار گیرد.
جنگلهای لرستان 22 میلیون تن اکسیژن تولید می کنند
عضو جامعه جنگلبانی ایران در این رابطه به خبرنگار مهر در شهرستان بروجرد گفت: استان لرستان با داشتن 885 هزار هکتار جنگل و حدود یک میلیون و 200 هکتار اراضی مرتعی یکی از استانهای منحصر به فرد در این زمینه محسوب می شود.
محمد حسین بیرانوند یادآور شد: این در حالی است که مساحت کل جنگلهای زاگرس حدود 5.2 میلیون هکتار است که بیش از 18 درصد از این جنگل ها در استان لرستان قرار دارد.
وی با اشاره به نقش بی نظیر جنگلهای در بهبود شرایط آ ب و هوایی کره زمین، خاطر نشان کرد: جنگلهای لرستان بیش از 22 میلیون تن اکسیژن تولید می کنند.
هر هکتار جنگل 68 تن غبار جذب می کند/ جنگلهای لرستان و جذب سالانه 60 میلیون تن غبار
عضو جامعه جنگلبانی ایران با بیان اینکه هر هکتار جنگل می تواند 68 تن غبار را جذب کند، بیان داشت: با این اوصاف جنگلهای لرستان در سال بیش از 60 میلیون تن گرد و غبار هوا را جذب می کنند.
بیرانوند با تاکید بر ضرورت حفاظت از عرصه های جنگلی، یادآور شد: شاید یکی از مهمترین علت سیلابهای اخیر در 16 استان کشور و از بین رفتن تعدادی از هموطنانمان ناشی از تخریب عرصه های جنگلی و مراتع باشد.
وی با تاکید بر اینکه تخریب جنگلها، سایر مناطق دیگر کشور را نیز تهدید می کند، بیان داشت: اگر امروز مسئولان به حفظ جنگلها و مراتع توجه نکنند شاید سرنوشت لرستان نیز در سالهای آینده مانند برخی استانهای کشور باشد.
عضو جامعه جنگلبانی ایران جبران خسارت به مراتع و جنگلها را کاری سخت و گران ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر مهم ترین عامل تحریب جنگلها و منابع طبیعی در کشور ما انسان محسوب می شود.
بیرانوند افزایش جمعیت دام و چرای بی رویه، توسعه اراضی کشاورزی، تامین چوب از درختان برای سوخت و آتش سوزی جنگلها را از عمده ترین مخاطراتی دانست که جنگلها را تهدید می کند.
وی تصریح کرد: رخ دادن سیلهای مهیب در کشور، خیزش طوفانها و بادهای سنگین و ایجاد گرد و غبارهای روان در سطح بسیاری از استانها و مناطق کشور ناشی از تبعات تخریب پوشش گیاهی در کشور است.
عضو جامعه جنگلبانی ایران با اشاره به عواقب گرد و غبار در کشور، خاطر نشان کرد: افزایش آلودگی هوا و بروز پدیده گرد و خاک در کشور موجب ایجاد انواع بیماریهای عروقی و تنفسی، عفونت های چشم و گلو، بروز انواع بیماریهای گیاهی و بسته شدن روزنه برگها و اختلال در سیستم فیزیولوژی گیاه می شود.
وی نسبت به تبعات پدید گرد و غبار و تخریب جنگلها د کشور هشدار داد و یادآور شد: حفظ عرصه های جنگلی و مرتعی در شرایط کنونی وظیفه همه مردم و دوستداران طبیعت است که باید بیش از یش مورد توجه قرار گیرد.
به هر حال به نظر می رسد در شرایط کنونی یکی از عواملی که می تواند حداقل چاره ای برای درد گرد و غبار که گویا بی درمان می نماید حفاظت از عرصه های جنگلی و توسعه جنگلهای و مراتع در سطح کشور و لرستان است.


 

انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن

[ جمعه 88/5/16 ] [ 8:55 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

سازمان محیط زیست، چرخ زاپاس وزارت کشاورزی می شود
ایرن- گیتی عابدی: اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست، در اعتراض به طرح ادغام سازمان محیط زیست در وزارت کشاورزی گفت که این موضوع بیشتر شبیه فتح این سازمان توسط وزارت کشاورزی است تا تلفیق شان.
 
 
به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران، اسماعیل کهرم با بیان اینکه اهداف وزارت جهاد کشاورزی به طور کامل مغایر با اهداف محیط زیست است، گفت: چطور می خواهند دو نهاد که خط مشی جداگانه ای دارند را با هم تلفیق کنند. وزارت جهاد کشاورزی بیشتر به فکر بهره برداری و تولید محصولات بیشتر بوده و این در خلاف جهت اهداف حفاظتی سازمان محیط زیست است.
این کارشناس استاد دانشگاه در ادامه سرنوشت سازمان محیط زیست را بعد از اجرایی شدن این طرح به «چرخ زاپاس» تشبیه کرد و گفت: با این کار سازمان محیط زیست، ضعیف تر از گذشته می شود و به بیش از بیش به حاشیه رانده می شود.
به نظر کهرم، با اجرایی شدن این طرح، سازمان محیط زیست قدرتش را از دست می دهد و در موقعیتی منفعل قرار می گیرد و شاید در آینده شاهد منحل شدن این سازمان باشیم.
اسماعیل کهرم همچنین صحبت از تلفیق سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به میان آورد و گفت: ما همیشه آرزو می کردیم این 2 سازمان که اهداف یکسانی دارند، با هم ادغام شوند تا دیگر شاهد موازی کاری و حالت مخاصمه آمیز بین این دو نهاد نباشیم.
طرحی که دولت به مجلس ارائه داده، موسوم به طرح «کوچک سازی دولت» است که بر اساس آن وزارتخانه های دولت به 16 وزراتخانه کاهش می یابد. در این طرح، علاوه بر ادغام سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی، ادغام وزارتخانه‌های تعاون، کار و امور اجتماعی، بازرگانی و صنایع و معادن و همچنین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری با تاسیس وزارت آموزش و پرورش و عالی، در دستور کار است. ضمن اینکه وزارت نیرو نیز منحل و وظایف آن بین دو وزارتخانه نفت و جهاد کشاورزی تقسیم می شود. بدین ترتیب وزارت نفت نیز به وزارت انرژی تغییر می یابد.


منبع خبر // www.iren.ir // ایرن

[ جمعه 88/5/16 ] [ 8:53 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

آموزشگاه گردشگری زیگورات برگزارمیکند:

کلاسهای اکوتوریسم(طبیعت گردی)دراستان همدان با شرایط استثنائی

دراین کلاسهادروس: آشنایی بااکوتوریسم ایران وهمدان(مناطق حفاظت شده،تالابهاو...)،آشنایی با عکاسی ازطبیعت ،آشنایی با جغرافیای گیاهی وجانوری ایران واستان(ارتفاعات ،گیاهان دارویی و...)،آشنایی با زبان انگلیسی اکوتوریسم و...تدریس می شود وهمچنین دوره های عملی درطبیعت ودعوت ازپیشکسوتان نیز جزیی ازبرنامه این کلاسها می باشد.

به فراگیران درپایان دوره ها گواهینامه بین المللی زیرنظر سازمان فنی وحرفه ای وموردتایید سازمان میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی ارائه می گردد.این فرصت استثنائی را ازدست ندهید و برای ثبت نام با شماره8267222و برای اطلاعات بیشتربا شماره09361586816تماس حاصل نمایید.

شهریه کلاس : 50000تومان

مدت زمان کلاس : 5/1ماه

نشانی آموزشگاه:همدان- آرامگاه بوعلی سینا- خیابان پاستور- نبش کوچه پروین – پلاک 25 طبقه دوم


[ جمعه 88/5/9 ] [ 10:52 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 581364