سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

این مطلب را از روی درگاه  خبری هیئت کوهنوردی استان همدان برداشته ام که یکی از دوستان نشانی آنرا برایم فرستاد.

صلای هیئت کوهنوردی از ادامه روند پناهگاه سازی و ممانعت از آن

هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان در خصوص احداث پناهگاه کوهنوردی در کوه کرکس در شهرستان اسد آباد مطلب تکان دهنده ای را بر روی درگاه اینترنتی خوب قرار داده است که متن کامل آن به شرح زیر می باشد.

دخل و تصرف در طبیعت و بهرمند شدن از مواهب آن . لازمه زندگی مدنی و اجتماعی بوده و بر همگان واضح و مبرهن است . اما مبتنی بر چه معیار. و بر چه طریق و اندازه می باش؟ آیا راههای ارتباطی بین شهرها یک امر بدیهی و لازم محسوب نمی شود؟ آیا کسی میتواند بر لزوم آن خرده بگیرد؟ حال احداث جاده در کوهستان و تخریب اکوسیستم آن برای کوهنوردی به چه قیمتی انجام می شود آیا این نیاز واقعی و خواست جامعه ماست!!؟؟

واژه منافع ملی یک معنای عام و بسیط دارد. آیا انجام پروژه جاده کشی در کوهستان کرکس بدون (نقشه و مسیر مشخص و عدم رعایت سایر موازین فنی) تامین منافع ملی همگانی را در بر دارد و شامل میگردد؟ با یک حساب سر انگشتی ساده و عامیانه. آیا سود و زیان و مضار آن تراز و همخوانی دارد ؟ و از منظر دید کارشناسان مربوط موجه تلقی میشود؟

چطور می توان از محضر مسئوولین گرانقدر و عالی مقام استدعا نمود ؟ چرا هر تصمیمی خلق الساعه؟ و در یک لحظه صادر و اجرا میشود؟ آیا نباید با اندیشه صواب و شایسته جهت اجرای هر طرحی از یک تفکر و طرح فنی و مدقن پیروی نمود؟ رعایت سلسله مراتب. بحث کارشناسی استوار بر اصول علمی و تحقیق  نباید مطمح نظر باشد ؟ آیا تشخیص الویتها و نیازهای ابتدایی و کلان کوهنوردی ما در گرو احداث جاده و تخریب کوهستان و ساخت پناهگاه است ؟ آیا این خواسته. آمال و نیاز ماست؟ آیا از اساتید پیشکسوت مدرسین فدراسیون و مربیان و سرپرستان باشگاهها و گروههای محترم کوهنوردی و یا حتی از محضر مشاور عالی هیچ استعلامی شد؟ و اگر بر فرض محال..... هست... آیا این تقاضا قانونی موجه است؟ آمار حضور کوهپیمان و کوه روان در شهرستان اسدآباد موید چیست؟ و آیا آمار رسمی از تعداد نفرات شرکت کننده در این فعالیتها را در دست داریم؟ و دهها پرسش دیگر؟ بحث فرهنگ آموزش هدایت و ساماندهی آن عزیزان در الویت است؟ یا پناهگاه سازی؟ ( که آری.. ما هم بنا بر قاعده و عرف معمول و پیروی از مد از سایرین جا نمانیم؟)

می گویید: جامعه کوهنوردان و یا هیئت استان و شهرستان از شما خواسته اند؟ و اگر بر فرض محال چنین است؟ برای ساخت پناهگاه در کشور عزیزمان ایران از این قاعده پیروی میکنند.

نفد سره از ناسره و انتقاد منطقی و پیشنهاد و ارائه راهکار مناسب را تاب و تحمل می آوریم؟

 و به قول آن ظریف عزیز که میفرمود ! کوههای همدان سوراخ است! و شما هیچ اقدامی نکرده اید. ما را به باد سخره نخواهند گرفت؟ البته اگر. به قول شاعر که میفرماید:

 گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من.        آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.

سیاستهای فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران بر عدم ساخت و ساز در ارتفاعات و احتراز از آن استوار بوده و هست. و فعلا بنای خانه کوهنوردان را طبق شرایط اعلام شده و با احتساب مساحت و زیربنای مفید و دارا بودن تجهیزات رفاهی و آسایشی در پائین دستها  مجاز میداند.

در ادامه اذهان سروران عزیز را بدین نکته معطوف میدارد: در شهری که هنوز یک مربی آموزش دیده مجرب با صلاحیت ( که دارای کارت مربیگری باشد) حضور ندارد.؟ و مسئله آموزش و ارتقای فعالیتهای آموزشی از اهم امور زیر بنایی محسوب میشود. تا سطح فرهنگی اجتماعی و فنی و آموزشی را بهبود بخشیده و اعتلا بخشیم.......چه لزومی دارد پناهگاه؟

لذا خواهشمند است ضمن تسریع در توقف ادامه جاده کشی. و رفع هر گونه آسیب و صدمه که به خاک و گیاهان منطقه وارد شده . و جبران خسارت و بهبود و ترمیم دامنه کرکس.از مشاوران مجریان طرح نیز مواخذه و توضیح خواسته شود.

و در ادامه متذکر میگردد، به منظور بنا و احداث هر گونه پناهگاهی از سوی مراجع ذیربط بشرح ذیل شایسته است مجوز اخذ گردد.

1-هیئت کوهنوردی استان.

2-فدراسیون کوهنوردی وصعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران.

3-اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست.

4-اداره کل تربیت بدنی استان همدان .

در غیر این صورت این هیئت بنا به مصالح و جایگاه قانونی در حوزه مسئولیت خویش ضمن اعلام برائت و اعلان اعتراض شدیدالحن خود به مجریان این طرح، پیگیری و اقدام در این زمینه را از طرق مجامع قانونی حق مسلم خود دانسته و میداند.

 و هو المستعان.

 

 

 


[ سه شنبه 90/3/24 ] [ 11:38 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 39
بازدید دیروز: 39
کل بازدیدها: 582142