سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

هفته پیش یکی از خبرنگاران ایسنا به من زنگ زد و میخواست در مورد مشکلات زیست محیطی استان و فعالیت های انجیویی مصاحبه کند. متن زیر برداشت ها و صحبتها فی مابین ماست که حدود نیم ساعت طول کشید

دبیر یک مؤسسه مردم نهاد:

کشاورزی منطقه شراء را به بیابان تبدیل می‌کند 

همدان‌پیام: دبیر موسسه مردم نهاد "حیات سبز سرزمین" استفاده از تریبون سازمان‌های مردم نهاد برای حل مشکل بیکاری را بزرگترین معضل سمن‌ها معرفی کرد.

محمد سوزنچی در گفت‌و‌گو با ایسنا، عنوان کرد: به دلیل بالا بودن آمار بیکاری، برخی از جوانان برای نشان دادن توانایی خود از تریبون سمن‌ها استفاده می‌کنند که این موضوع می‌تواند بر اهداف اصلی سمن تأثیرگذار باشد.
وی اظهار کرد: دبیران سمن‌ها باید خود برای اهداف سمن تلاش کنند و انتظار کمک از مسئولان نداشته باشند در غیر این صورت این سمن مردمی نبوده در حالی‌که اصل سمن باید برای مردم باشد.
سوزنچی به تاریخچه آغاز فعالیت سمن حیات سبز سرزمین اشاره و بیان کرد: این سازمان مردم نهاد از خرداد ماه سال 89 زیر نظر سازمان ملی جوانان شروع به کار کرده است که در این راستا برنامه‌هایی با محوریت محیط زیست و آموزش حفاظت و مراقبت از محیط زیست برای سنین پایین برگزار شده است.
وی اضافه کرد: اعضای این مؤسسه فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با محیط زیست هستند که تاکنون نزدیک 10 برنامه در قالب‌های مختلف برگزار شده است.
سوزنچی تأکیدکرد: حفاظت از محیط زیست تنها به معنی زباله نریختن در خیابان‌ها نیست، بنابراین مردم باید بدانند که صرفه‌جویی در مصرف هر چیزی به نوعی کمک به حفظ محیط زیست است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 1980 میلادی مقدار مصرف سرانه انرژی انسان در کره زمین با مقدار تولیدات برابر شد در حالی‌که در سال2002 میلادی تمامی تولیدات یک سال انسان در طول یک ماه مصرف شد که در این راستا انسان‌ها برای حل این کمبودها به محیط زیست مداخله کردند و تأثیرات زیانباری به محیط زیست وارد کردند.
دبیر این مؤسسه به وضعیت زیست محیطی استان همدان اشاره کرد و افزود: استان همدان در قسمت نیمه کوهستانی واقع شده و جنگل و منابع طبیعی کمی دارد و با توجه به وضعیتی که دارد در آینده، استان همدان به بیابان تبدیل خواهد شد.
سوزنچی ادامه داد: به دلیل عملکردهای ضعیفی که در زمینه محیط زیست صورت می‌گیرد تالاب ماندگاری در همدان وجود نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: انجام امور کشاورزی در بخش شراء که تنها 20 درصد تولیدات دارد این بخش را کامل از بین می‌برد به گونه‌ای که در آینده به عنوان بیابان شراء شناخته خواهد شد، بنابراین در این زمینه باید اقدامات جدی صورت گیرد.
سوزنچی یادآورشد: قانون اساسی یکی از بهترین قانونهای دنیاست که توجه به محیط زیست را در هر بخشی لازم و ضروری دانسته است و هرگونه عملیات و احداثی که به محیط زیست آسیب برساند غیر قانونی تلقی می‌شود. وی ادامه داد: به دلیل نابرابری بین تولید و مصرف منابع از این قانون برخی اوقات  چشم پوشی می‌شود در حالیکه باید باید برای هرگونه احداثی مجوز محیط زیستی وجود داشته باشد و عمل کارشناسی بر آن انجام شود. سوزنچی به وضعیت زیست محیطی دستگاه زباله سوز بیمارستان بعثت اشاره کرد و گفت: بیمارستان بعثت دارای دستگاه زباله سوز بوده که این دستگاه بسیاری از مشکلات زیست محیطی این بیمارستان را برطرف کرده است.

 

 


[ سه شنبه 90/11/25 ] [ 3:18 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

جاتون خالی. جلسه ای رفتیم پر بار. پر نوید. میتونم بگم بعد از 4 سال که در جلسه ای دولتی حضور پیدا کردم روحم شاد شد. خدا باعث و بانیان برگزاری این جلسه را دریغ رحمت الهی کنه. بگو آمین.

میگوید. چه خبره این همه هندونه دارم میشکنم. بذارید تا شرح بدم داستان را:

هفته پیش شماره ای ناشناس به من زنگ زد. ترس در دستهایم موقع جواب دادن مشاهده میشد. وقتی خانمی از پشت تلفن گفت آقای سوزنچی؟ با خود گفتم ای کاش وصیت نامه ام را نوشته بودم که ... اون خانم گفت راست می گویند شما مسئول یکی از انجیوهای فعال محیط زیستی هستید. من هم از ترسم گفتم: بله. که یکدفعه با شور و هیجان فرمودند وای چه خوب بالاخره ما تونستیم با شما تماس بگیریم (البته نه با این حرارت) خلاصه ایشون منو ددعوت کردن برای حضور در جلسه هماهنگی هفته منابع طبیعی. اینجا بود که شکر ایزد یزدان را گفتم و خوشحال از اینکه اون شماره برایم خوش یمن بوده است.

 

روز سه شنبه ساعت 9

تا به درب اتاق جلسه رسیدم خانم طاهری همکارم در موسسه حیات سبز سرزمین را دیدم. و متوجه شدم که باز هم ایشون سر وقتشون از من زودتر بود، با هم وارد سالن جلسات شدیم. مدیران و کارشناسانی در جلسه بودند که اغلبشونو نمیشناختم ولی یکی از هم دانشگاهیان خود را دیدم که تا آخر جلسه نفهمیدم نماینده انجیو بودن یا دولتی خلاصه بروشورهای معرفی موسسمون را پخش کردم و جلسه با قرائت قرآن شروع شد. آقای همتی جلسه را به روحانی جمع آقای نجفی واگذار کردند و ایشان اندر احوالات انقلاب گفتد و نکته ای جالب که با لهجه فرمودند: آقا ما یکسالی در هند زندگی میکردیم تو تمام مسیرهاشون از جنگل حتی یک درخته شکسته شده هم ندیدیم ولی آمدیم ایلام یک درخت تبر خورده ندیدیم. (1 نوید)

آقای همتی (مدیرکل منابع طبیعی همدان) سخنران دوم نیز انقلاب را گرامی داشتند و از برنامه هفته منابع طبیعی و شعار امسال که (( منابع طبیعی پشتوانه جهاد اقتصادی است)) گفتند و نکته مهمی را در خصوص افزایش اعتبار ترویج در سال آینده در حدود 30 درصد را بیان نمودند(2 نوید) البته یادم رفت ازشون بپرسم قبلا چقدر بود که حالا 30 درصد اضافه شد؟- یادم بندازید اگر جلسه بعد دعوتم کردند بپرسم-

آقای ضرابیان (ریس جهادکشاورزی استان همدان)که با تاخیر آمده بودند نیز اعلام کردند که باید:

1: سازمان باعث شود که تشکلها تقویت شوند و از نظر فکری و اعتباری از آنها حمایت کنند. ( 3نوید)

2: دست تشکل ها را باز باشد تا بتوانند از مسئولین مطالبه کنند ( 4نوید)

3: آیا هر تولیدی درست است، ( 5نوید)

4: مباحث فرهنگ سازی یک هفته ای نمیشود و باید مستمر باشد ( 6نوید)

5: اعتبارات را به بخش های خصوصی بدهیم ( 7نوید)

6: از تخصص نیروهای جوان و بخش های خصوصی استفاده کنیم. ( 8نوید)

این حرفاشون انگار از روی متن صحبتهای من باشه که واقعا متعجب و خوشحال شدم.

نمایندگان ادارات دیگر چون: سازمان دانش آموزی، شواری اسلامی، مدیریت بحران، مدیر توسعه پایدار بخش کشاورزی، تحقیقات کشاورزی، ترویج کشاورزی، نهضت سواد آموزی، شهرداری، کانون پرورش فکری نیز برنامه ها و توانایی های خود را شرح دادند. وای یادم رفت آقای قاسمی معاونت محترم گردشگری استان همدان نیز بودند و یه چیزهای در مورد تورهای گردشگری گفتند که البته چون یه دفعه جلسه را ترک کردند. داشت یادم میرفت که ایشون هم تو جمع بودند.

خلاصه پس از 2:30 ساعت جلسه نوبت من شد.

ابتدا آقای همتی از حضور نیافتن 6 انجیو دیگر گلایه کردند و از من خواستند که شروع کنم.

بنده هم با ذکر صلواتی برای سلامتی امام زمان شروع کردم.

از نوید های مدیران و از قولهای که دادند گفتم، از فعالیتهای انجیو خود و توانمندی هایمان گفتم، از انتخاب شدن موسس حیات سبز سرزمین به عنوان برترین انجیوی سال 90 در مدت زمان کم گفتم، از نگاه انجیویی به بررسی و حل مشکلات زیست محیطی گفتم، از باشعور بودن مردم، از فرهنگ بالای مردم، از توانایی همراهی موسسات مردم نهاد با جریانهای فکری مناسب گفتم، و د آخر هم درد دلی کردم طولانی و سخت. از بی مهری بعضی از مسئولین، از بیخیالی بعضی از مردم، از بروز مشکلات بزرگ زیست محیطی که ما مسئول آن بودیم، از بی توجهی به اصول دینی و اخلاقی مباحث زیست محیطی، از بی سوادی دسته ای به ظاهر کارشناس  و .....

که دیگه آقای همتی به خاطر ذیق وقت صحبتهای من را به اتمام رسانیدند. و جلسه تمام شد.

ولی جای تک به تکتون خالی بود. بالاخره پس از 4 سال تو جمع مدیران دولتی نشستم و به یاد گذشته حرف دلم را بی مقدمه و از روی واقعیت زدم. البته بعد از جلسه آقای ضرابیان و همتی نصیحتهای درست را به من نمودند ولی به نظر میرسید که از حرفهایم ناراحت نشده اند.

خلاصه ما امیدواریم که بتونیم در زمینه منابع طبیعی تاثیری هر چند کم بگذاریم.

 

 

 

 


[ چهارشنبه 90/11/19 ] [ 11:7 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

اخبار بسیار بدی از روز جمعه در همدان بین مردم انعکاس پیدا کرده و مبحوس شدن 4 نفر در زیر بهمن پیست اسکی همدان است که در روز جمعه اتفاق افتاد و هنوز از 4 نفری که به نظر میرسد در زیر بهمن گیر کرده اند خبری نیست.

کوهنوردان، امدادگران و حتی بسیجیان هر روز به آنجا میروند و عملیات جستجو را انجام میدهند. ولی به نظر میرسد هنوز خبری نیست، در پی سایت چرخی هایم دیدم که وبلاگ دوستان خوبم انجمن کوهنوردی آرش که جز تیم های جستجو نیز هستند. به صورت مستمر اخبار و تصاویر مربوطه را بر روی وبگاه به نشانی http://arashclub.persianblog.ir/ خود قرار میدهند.

دعا میکنم که اخبار خوبی در این زمینه بشنوم. چون این اتفاق بسیار ناراحت کننده است. 

لطفا شما نیز دعا کنید.


[ یکشنبه 90/11/16 ] [ 11:40 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 106
کل بازدیدها: 581727