محیط زیست همدان - اکوتوریسم

قالب وبلاگ
لینک دوستان

به دعوت از موسسه میراث پارسیان جهت پاکسازی و ماده سازی میانکاله جهت ورود پرندگان صبح روز 4 شنبه از پارک طالقانی ساعت 5 به سمت بهشهر حرکت کردیم و در بین راه در رستوران زیتون توقفی کوتاه برای صرف صبحانه داشتیم و نیز در شیرگاه برای استراحت ایستادیم.

سرپرست و لیدر اتوبوس شماره 1 که متشکل از کودکان و خانواده ها و فعالان محیط زیستی بود را پویا نیکبخت از فعالان حوزه کودک و محیط زیست به عهده داشت و همسفران در مراسمی 2 ساعته خود را معرفی کردند

با ورود به منطقه بهشهر دوستان زیست محیطی ما در قالب شرکت تعاونی زاغمرز به همراه حر منصوری لیدر پرنده نگری منطقه به استقبال ما آمدند و نهار را در باغ رستوران میل کردیم. و از آنجا با مینی بوس ها محلی وارد ساحل پناهگاه حفاظت شده میانکاله شدیم. در ابتدا سام رجبی که مدیر برپایی این برنامه بود اهداف خود و برنامه را شرح داد.

و از آنجا برای جمع آوری ساحل میانکاله به گروهها چند نفره تقسیم شدیم و با هم به حمع آوری زباله ها مشغول شدیم

تا غروب آفتاب دل انگیز در حدود 10 کیلومتر راه پاک سازی کردیم.

به هتل مروارید برگشتیم و بعد از شام و مشخص شدن اتاقها با دوستان در ساحل قدم زده و تبادل اطلاعات کردیم.

صبح بعد از صرف صبحانه کوله ها را در اتوبوس قرار داده و با مینی بوس ها به ساحل میانکاله برگشتیم و ادامه کارهایمان را پیگیری کردیم که با مخالفت اداره محیط زیست آن منطقه روبرو شدیم که آنها میخواستند که ما همه ما در یک نقطه جمع شویم که این انتظار بیشتر شبیه به تبلیغات و تیزر های تلویزیونی می بود چرا که اگر مخالفت نمی شد ما میتوانستیم در حدود 20 کیلومتر ااز ساحل را پاکسازی کنیم. چرا که تعداد ما در حدود 300 نفر بود چون عده ای از مردم بهشهر و محلی ها نیز به جمع ما اضافه شده بودند. بالاخره با کلی وقت تلف کنی مساله حل شد و ما به زباله جع کردن خود ادامه دادیم.

در کناره ساحل با جسد یک فوک خزری برخورد کردیم که گفته میشود صیادان در زمان ماهی گیری با نور باعث میشوند که این فوک ها در تورهایشان گیر کنند و در بعضی اوقات آنها را میشکند که امیدوارم این فوک به آن درد گرفتار نشده باشد.

اغلب این زباله ها بطری پلاستیک طناب و تورهای صیادی و پلاستیک بود که به نظر میرسید از سمت دریا و یا ریختن زباله گردشگران ایجاد شده است.

در آنجا برای تقویت خود از تمشکهای خوش مزه میانکاله نیز بهره بردیم.

در انتهای برنامه نیز به تالاب میانکاله رفته و تعدادی پرنده چون فلامینگو، باکلان، آبچلیک، گیلانشاه، پرستو دریایی، سنقر تالابی، دلیجه و ... دیدیم.

و در راه بازگشت من اتوبوس خود را عوض کردم که با تعداد دوستان بیشتری آشنا شوم که اتفاقا در آخرین ساعات بحثی نیز پیرامون بازیافت و استفاده از کاغذ در اتوبوس شماره 2 مطرح شد که هر کس بنا به نظر خود مطالبی را گفت و مقداری شلوغ بازی به تهران رسیدیم.

یعنی چی؟اما مسئله ای که توجهم را به خود جلب کرد همزمانی برپایی مسابقات تالاب نوردی بود که بر اساس اصول غیر کارشناسی و تخریبگرانه در همان روز ورود ما به تالاب توسط جمعی از مدیران نابخرد در تالاب میانکاله برگزار شده بود که متاسفانه محیط زیست مازندران نیز با این برنامه همکاری نموده بود. که لینک خبر آن را می توانید بخوانید.

به راستی برگزاری مسابقه تالاب نوردی در تالابی که ذخیره گاه زیست کره و جزو کنوانسیون رامسر است کاری درست می باشد یا هدف آن تخریب صددرصد تالاب است؟

جمع آوری 6 تن زباله از پناهگاه حیات وحش میانکاله

نخستین دوره مسابقات تالاب‌نوردی در میانکاله برگزار شد

[ دوشنبه 90/7/4 ] [ 12:15 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.