سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

چندی پیش در حال بررسی عوامل موثر محیط زیست بر کشاورزی بودم. که عوامل مختلفی را شامل میشد.

عواملی که نشان میداد کشاورزی در نسل های اولیه انسانی کامل محیط زیستی بود. و همسو با طبیعت پیش میرفته است.

اما تقریبا از زمان صنعتی شدن کشاورزی و افزایش تقاضای محصولات همه فکر انسان به افزایش مقدار محصولات کشاورزی گراییده شد. تا جایی که استفاده از تمامی عوامل شیمیایی برای دست یابی به محصول بیشتر جز اصلی کشاورزی محسوب شد.

این روند تا سال 2000 ادامه داشت تا اینکه اتحادیه اروپا مسائلی را چون کشاورزی اورگانیک مطرح نمود که امروزه قوانینی برای رعایت این اصول طراحی و پایه ریزی شده است.

کانون انسان، پاک زمین مطلبی را در مورد آبیاری در کشاورزی اورگانیک در وب سایت خود منتشر کرده بود که به خاطر ساده و کامل بودنش به نظرم اومد چند سطر اول را در اینجا قرار دهم. چرا که اطلاعات خوبی را در بحث آبیاری کشاورزی اورگانیک دسته بندی کرده است و شما برای خواندن مطلب کامل  میتونید از لینک زیر به صفحه اصلی بروید.

 

آبیاری در کشاورزی ارگانیک

 

آب یک منبع با ارزش و کمیاب برای تولیدات کشاورزی است و از آنجاییکه هدف کشاورزی ارگانیک حفاظت و استفاده پایدار از منابع طبیعی است، بهینه ترین روش ها برای استفاده صحیح از آب، مسئله مهمی در این حیطه است. در حالی که استفاده از آبیاری باعث بهبود زندگی و افزایش درآمد کشاورزان می شود اما اثرات منفی بالقوه ای در کشاورزی تحت سیستم آبیاری وجود دارد که در زیر به برخی از‌ آنها اشاره شده است:

         1. آبیاری زیاد در مناطق خشک و یا نیمه خشک باعث شوری خاک می شود که بدترین حالت آن تبدیل شدن خاک به خاک نامناسب برای کشاورزی است.

  • 2. آبیاری شدید (بیش از حد) باعث آبشویی مواد غذایی خاک و فرسایش آن می گردد.
  • 3. آبیاری بصورت بارانی یا غرقابی باعث صدمه به خاک سطحی می شود. بافت نرم خاک تخریب می شود و ذرات خاک به یکدیگر می چسبند و در نتیجه باعث ایجاد کلوخه های سفت می گردند. این امر به نوبه خود باعث کاهش میزان تهویه خاک و آسیب به ارگانیسم های خاک می شود.
  • 4. آبیاری نامناسب باعث ایجاد تنش در محصولات شده و آنها را به بیماریها و آفات حساس می کند.
  • 5. اغلب محصولات مناطق خشک به غرقابی شدن حساس هستند حتی اگر زمان آن کوتاه باشد.
  • 6. آبیاری در طول ساعت گرم روز باعث ایجاد شوک در گیاهان می شود.
  • 7. سیمانی نبودن جدار کانال های آبرسانی، باعث جذب آن توسط خاک بخشهای غیر کشت و هدر رفتن آن می شود.

انتخاب نوع محصول >>>> ادامه مطلب

 

 

 


[ جمعه 90/1/19 ] [ 3:19 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 58
کل بازدیدها: 582454