سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
نمی دانم باید تاسف بخورم یا شاد باشم........ 
این خبر را تابناک منتشر کرد:
پلنگ ایرانی در خدمت المپیک زمستانی در روسیه!

در حالی که محیط زیست طبیعی ایران، به دلایل گوناگون از جمله محدودیت زیستگاه‌ها و آلودگی‌های موجود به شدت در معرض تخریب است، دولت روسیه از ایران درخواست کرده چند قلاده پلنگ آسیایی که شمار بسیار معدودی از آن در ایران و آسیا باقی مانده، به کشور روسیه بخشیده تا از این موجودات ارزشمند زیستی ایران به عنوان سمبل اجرایی مراسم افتتاح المپیک زمستانی 2014 سوچی روسیه استفاده شود!

به گزارش «تابناک»، این تقاضا چندی پیش در دیدار یکی از مقامات کشورمان با «یوری ترودنیف»، وزیر محیط زیست و منابع طبیعی روسیه مطرح شده است و در پایان این دیدار، قرار شده تا هیأتی از کارشناسان محیط زیست روسی برای راه‌های دریافت پلنگ‌های آسیایی، به ایران سفر کند.

در همین حال، روسیه برای جلوگیری از واکنش افکار عمومی مردم ایران، وعده داده که روسیه در حمایت از نسل رو به انقراض پلنگ‌های آسیایی همکاری کرده و می‌خواهد راه‌های جلوگیری از انقراض کامل آن را بررسی کند.

این در حالی است که نسل پلنگ آسیایی در قفقاز، آذربایجان و ترکیه منقرض شده و این گونه نادر در تعداد، هفتصد تا هشتصد قلاده در ایران موجود است که البته هر روزه کم و کمتر می‌شود.

پروژه دستیابی به پلنگ آسیایی با حمایت ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، راه‌اندازی شده و هدف آن به‌کارگیری این حیوان ایرانی در روسیه تا پیش از المپیک زمستانی 2014 در سوچی روسیه است.

در حالی که هر ساله شمار بسیاری از حیات وحش ایران از جمله پلنگ آسیایی توسط شکارچیان، تصادفات جاده‌ای و یا استفاده از گوشت آلوده به سم توسط روستاییان ناآگاه کشته می‌شوند، اخباری در تأیید مخفیانه برخی مقام‌های سازمان محیط زیست برای انتقال بی سر و صدای این حیوانات از ایران به گوش می‌رسد.

بر پایه دیدگاه متخصصان محیط زیست، با توجه به انقراض نسل این حیوان در قفقاز، سوچی مکان مناسبی برای حیات پلنگ‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند، نخواهد بود و اگر محیط آنجا برای احیای این حیوان مناسب بود، نسل پلنگ در منطقه قفقاز منقرض نمی‌شد؛ بنابراین، به نظر می‌رسد با توجه به این که یکی از مهمترین دلایل انقراض پلنگ آسیایی، نابودی زیستگاه‌های این حیوان در منطقه قفقاز بوده، اقدام روسیه برای خروج پلنگ‌های ایرانی از ایران، جز برای جلب بیشتر گردشگر، جذب سرمایه‌های خارجی و درآمدزایی هر چه بیشتر برای کشور روسیه نمی‌تواند تلقی شود.

گفتنی است، تا کنون مقامات محیط زیست کشورمان، در این باره سخنی به میان نیاورده و به نظر می‌رسد در صورت چنین توافقی، ضروری است موضوع برای روشن شدن افکار عمومی و به ویژه سازمان‌های غیر دولتی تخصصی و همچنین متخصصان امر به بحث و بررسی گذارده شود.

[ یکشنبه 88/9/29 ] [ 6:23 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 106
کل بازدیدها: 581724