سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محیط زیست همدان - اکوتوریسم
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

 

امروز روز 20 محیط زیست ایران بود. 1390/1/20

رییس سازمان محیط زیست در نخستین نشست خبری خود در سال 90 حاضر شد، و نود محیط زیستی را خود آغاز کرد. امروز روزی سرنوشت ساز برای سال جاری بود، زیرا جناب آقای محمدی زاده در نشست خبری خود برنامه های سال جاری را مطرح کرد برنامه های که در چندین قسمت آنها اولین بار آمده است. مثل:

بررسی پروژه های زیست محیطی کشور در کمتر از یک ماه   و   تاسیس صندوق ملی محیط زیست

جناب آقای مهندس محمدی زاده برنامه های سال آتی خود را با نقد برخی از ارگانها و افزایش بودجه در برخی از معاونت ها و پیگیری مسایلی چون تنفس برای جنگلهای ایران و مسایلی این چنینی مطرح کردند مطالبی که گوش هر شنونده دوستدار محیط زیستی را جلا میدهد و افکارش را پرورش ولی اگر با یک تلنگر طرف را بیدار کنید باز چشمانش سیاهی میبیند. 

سال گذشته سالی ننگ آور برای محیط زیست ایران بود - که خدا از مسببینش نگذرد- ولی امسال ریس سازمان محیط زیست وعده های خیلی زیبا دادن همین پروژه صندوق ملی محیط زیست اگر واقعا به ثمر بنشیند اتفاقات خوش آیندی می افتد که ما امیدواریم. پیشنهاد میکنم از لینک زیر  سخنان ایشان را بخوانید تا ببینم آخر سال چه میشود.

به نقل از خبرگزاری مهر : نابودی 4 میلیون مترمربع از جنگلها/خروج خودروهای فرسوده تا 3سال آینده

واگذاری فعالیتهای نظارتی محیط زیست به بخش خصوصی تا سال 93

همچنین ایشان در جمع خبرنگاران به سوالاتی پیرامون مشکلات محیط زیست پاسخ دادند  سوالاتی چون:

آیا بالاخره ببر مازندران به میانکاله می‌ورد؟

در مورد دریاچه ارومیه چه کاری انجام میدهید؟

که این مطلب را نیز میتونید تو خبرگزاری ایلنا با لینک زیر بخوانید:

به نقل از خبرگزاری کار ایران   : احتمال جایگزینی «سمسکده» به جای «میانکاله» برای احیای ببر مازندران

 خلاصه جناب محمد پور و دوستانشون در سازمان امسال را سالی پربار برای محیط زیست پیش بینی کرده اند ولی خداییش افزایش 600 محیط بانی کار سختیه خداکند از پسش بر بیایید ما هم دعاتون میکنیم.

ولی راستی کاش من اونجا بودم و یه سوال که همیشه ذهنمو به خودش مشغول میکرده را میپرسیدم. و اون اینه که اگر  در آخر سال با فرض اینکه شما در پستتون باقی بودید. و خدای نکرده زبونم لال نتونستین از پس این همه قول های که دادید بر بیایید ناراحت نمیشید ما بگیم چرا قولی را که نمیتونید انجامش بدید را چرا سر سال گفتید.

البته من که چشمم روشنه امسال همه ی اینکارها رو انجام میدیم. ولی خوب اینم یه سواله دیگه چون طی سالهای گذشته مدیرانی بوده اند که گفتند ما اینکار و میکنیم اون کارو میکنیم و بعدش هیچی، رفتند تو یک پست دیگری مشغول شدند. و مدیر بعدی هم که آمد و از ایشون پرسیدند این کار ها چی میشه فرمودند من که قول نداده بودم برید از همونی که قول داده بپرسید.

 راستی آقای محمدی زاده اون وعده 20 میلیون تومانی که به هر مرکز محیط زیستی برای فرهنگ سازی میدید را میشه یکم باز کنید. چون منظورتون از مرکز محیط زیستی همون سازمانهای مردم نهاد اند یا بنگاههای زودبازده اقتصادی؟ چون خداییش این انیجو ما - موسسه حیات سبز سرزمین- شدیدا بحران مالی داره. آخه 5 تا طرح فرهنگسازی تصویب کردیم ولی بودجه ای برای اجرای کردنش نداریم.

 


[ شنبه 90/1/20 ] [ 8:54 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

چندی پیش در حال بررسی عوامل موثر محیط زیست بر کشاورزی بودم. که عوامل مختلفی را شامل میشد.

عواملی که نشان میداد کشاورزی در نسل های اولیه انسانی کامل محیط زیستی بود. و همسو با طبیعت پیش میرفته است.

اما تقریبا از زمان صنعتی شدن کشاورزی و افزایش تقاضای محصولات همه فکر انسان به افزایش مقدار محصولات کشاورزی گراییده شد. تا جایی که استفاده از تمامی عوامل شیمیایی برای دست یابی به محصول بیشتر جز اصلی کشاورزی محسوب شد.

این روند تا سال 2000 ادامه داشت تا اینکه اتحادیه اروپا مسائلی را چون کشاورزی اورگانیک مطرح نمود که امروزه قوانینی برای رعایت این اصول طراحی و پایه ریزی شده است.

کانون انسان، پاک زمین مطلبی را در مورد آبیاری در کشاورزی اورگانیک در وب سایت خود منتشر کرده بود که به خاطر ساده و کامل بودنش به نظرم اومد چند سطر اول را در اینجا قرار دهم. چرا که اطلاعات خوبی را در بحث آبیاری کشاورزی اورگانیک دسته بندی کرده است و شما برای خواندن مطلب کامل  میتونید از لینک زیر به صفحه اصلی بروید.

 

آبیاری در کشاورزی ارگانیک

 

آب یک منبع با ارزش و کمیاب برای تولیدات کشاورزی است و از آنجاییکه هدف کشاورزی ارگانیک حفاظت و استفاده پایدار از منابع طبیعی است، بهینه ترین روش ها برای استفاده صحیح از آب، مسئله مهمی در این حیطه است. در حالی که استفاده از آبیاری باعث بهبود زندگی و افزایش درآمد کشاورزان می شود اما اثرات منفی بالقوه ای در کشاورزی تحت سیستم آبیاری وجود دارد که در زیر به برخی از‌ آنها اشاره شده است:

         1. آبیاری زیاد در مناطق خشک و یا نیمه خشک باعث شوری خاک می شود که بدترین حالت آن تبدیل شدن خاک به خاک نامناسب برای کشاورزی است.

  • 2. آبیاری شدید (بیش از حد) باعث آبشویی مواد غذایی خاک و فرسایش آن می گردد.
  • 3. آبیاری بصورت بارانی یا غرقابی باعث صدمه به خاک سطحی می شود. بافت نرم خاک تخریب می شود و ذرات خاک به یکدیگر می چسبند و در نتیجه باعث ایجاد کلوخه های سفت می گردند. این امر به نوبه خود باعث کاهش میزان تهویه خاک و آسیب به ارگانیسم های خاک می شود.
  • 4. آبیاری نامناسب باعث ایجاد تنش در محصولات شده و آنها را به بیماریها و آفات حساس می کند.
  • 5. اغلب محصولات مناطق خشک به غرقابی شدن حساس هستند حتی اگر زمان آن کوتاه باشد.
  • 6. آبیاری در طول ساعت گرم روز باعث ایجاد شوک در گیاهان می شود.
  • 7. سیمانی نبودن جدار کانال های آبرسانی، باعث جذب آن توسط خاک بخشهای غیر کشت و هدر رفتن آن می شود.

انتخاب نوع محصول >>>> ادامه مطلب

 

 

 


[ جمعه 90/1/19 ] [ 3:19 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

سایت خبری سبز پرس خبری را با موضوع "در جشنواره بین المللی فیلم کیش: پنج مستند زیست محیطی به بخش مسابقه راه یافتند"  در اخبار خود منتشر کرد.

این خبر جای خوشحالی بسیار زیادی دارد.

چرا که بالاخره صاحب نظران و مستند سازهایی پیدا شدند که غولی را که چندین سال است چنبره ای بر مستندات محیط زیستی ایران زده است را کنار زدند و راهی برای نشان دادن توان مستندسازی فیلم سازان ایرانی به جشنواره های بین المللی را باز کردند.

باشد که مدیران صدا و سیمای ایران چشمان خود را باز کنند و دیگر مستند سازان محیط زیستی را ببینند و به آن ها بها دهند چرا که هم ایده های خوبی دارند و هم ارزانتر کار میکنند و از همه مهمتر متخصص در این زمینه با خود دارند.

البته دلم به حال ریس رادیو تلویزیون ایران جناب مهندس ضرغامی میسوزد چرا که این باند قبل از ایشان درست شده و فکر نکنم که ایشان توان مقابله با آن را داشته باشد.

با این حال ما گفتیم اگر توانستید از این مستنداتی که ساخته شده که در جشنواره فیلم کیش راه پیدا کرده اند استفاده کنید

بر روی هر کدام از فیلمهای زیر کلیک کنید اطلاعات مربوط به ان را میتوانید مشاهده نمایید.

«هنر برای حفاظت»،

«راز مرگ دلفین ها»،


«جواهرات زنده»،

« چون ابر در باد، چون ماه در آب»


«ژئوپارک قشم»

 


[ سه شنبه 90/1/16 ] [ 8:6 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

سلام جناب آقای محمدی زاده عزیز

عیدتون مبارک امیدوارم سال 1390 سال خوب و خوشی برای شما و ما و محیط زیست باشه.     انشالله

من یه عذرخواهی به شما بدهکارم چون یادم رفت تو تبریک سال نو در پستی که به همین منظور گذاشتم بهتون عید رو تبریک بگم. البته به من حق بدید چون نمیدونم اصلا شما سری به این وبلاگهای محیط زیستی میزنید یا نه. که به نظرم حتما سر میزنید!

آقای مهندس سال گذشته که هیچ..... اگه بخواهم بحثی در موردش بکنیم، شرمنده دکمه های کیبوردم میشم، چون ممکنه انقدر بزنم تو سرشون که از بین بروند و به جمع زباله های الکترونیکی که همه جا پخش شده اند و قانونی برای پیگیریشون نیست  -یا من ندیده ام- که الان جز یکی از مشکلات بزرگ کشور محسوب میشوند. بپیوندد.

پس میخواهم به سال 90 نگاهی مثبت داشته باشم - البته اگر بگذارند (مهار بیابان زایی)- اگر دقت کرده باشید، در کناره سمت راست وبلاگم پایین تر از مطالب آرشیو نشده قسمتی را برای نظر سنجی گذاشته ام ببینم دیدگاه دوستان محترم چگونه است. چون یک ضرب المثل قدیمی میگه سالی که نکوست از بهارش پیداست. ببینیم شما در سال جدید چه میکنید. البته درستش اینه بگویم ببینیم ما ایرانی های در سال نو چه میکنیم.

البته یک خبر خوب اول سال دادید، روحمون را شاد کردید. دستتون درد نکنه. ولی جناب آقای دکتر آقاخانی تقریبا یه چیز دیگه ای میگه ها؟

ولی با این حال از زحمات شما نمیشه گذشت ولی راستی این عکستون تو تالاب شادگان را بگوید از صفحات اینترنتی بردارند. میترسم براتون بد بشه. نپرسین چرا که میترسم خواننده ها به سالگرد کنفرانس رامسر شک کنند که اونجا چی گذشت!! و بحث حرکت قایق موتوری تو تالاب و بحث های دیگری را مشمول میشود. ولی حالا رفتید شادگان خانواده را هم بردید، خیلی عالی، ولی چرا جلیقه نجات نپوشیدین، نگفتین خدای نکرده قایق چپ کنه و محیط زیست ایران بی یاور بمونه.

آخرین مطلب هم بگم و رفع زحمت کنم، که از زحمات مدیر روابط عمومیتون بسار ممنونیم. ولی فکر کنم ایشون از از 1389/12/25 رفتن مسافرت هنوز نیامدن یا مطالب مهمی در مورد محیط زیست- البته اگر شما هم خواستید اخباری در مورد محیط زیست بخونید به سایت سبز پرس مراجعه کنید بهتره- در طی این چند هفته نبوده که خبرنامتونو رو سایت به روز نکرده اند.

 


[ یکشنبه 90/1/14 ] [ 7:49 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]

کم کم به 13 فروردین ماه نزدیک میشویم. روزی که در تقویم نامش را روز طبعیت گذاشته اند. در حال جستجوی مطالبی بودم که علت اصلی چند سوال همیشگی را پیدا کنم، سوالهایی چون:

چرا روز 13 فروردین را به عنوان روز طبیعت انتخاب کرده اند؟

چرا سبزه گره میزنند و یا چرا سبزه سفره هفت سین را در رودخانه میاندازند؟

مطالب مختلفی را در سایتها خواندم که اغلب آنها برداشتهای شخصی بود و تنها یک مطلب زیر به نظرم کاملتر می آمد:

که با عنوان فلسفه سیزده بدر و روز طبیعت آمده بود و به خوبی شرحی در باره چگونگی این روز بیان کرده بود.

طراح: محمد سوزنچی

اغلب ما ایرانیها در این روز بارو بندیلمان را بر میداریم و هر کس به تناسب وضع زندگیش گوشه ای از این طبیعت را انتخاب میکند و سیزده خود را در آنجا به اتفاق اقوام و دوستان به در می کند.

اما واقعا چه اتفاقی در طی سال های گذشته برای این فرهنگ کهن و بزرگ ما افتاده است. چرا انقدر ما به محیط زیست خود ستم میکنیم، روز آشتی با طبیعت امروزه روز تخریب طبیعت شده است. به کدامین قانون و فرهنگ ما به خود اجازه میدهیم تا  دامان طبیعت را آلوده کنیم.

آنچه که در این نوشته ها گفتم وقایعی بود که هر ساله پیش چشمان ما میگذرد و هر سال بدتر از سال قبل ما شاهد آن هستیم. ولی اینبار ما باید خودمان را تغییر دهیم.

تا به حال ما که اسممان را دوستداران محیط زیست گذاشته ایم مشکلات محیط زیست را از تارنما های خود نوشته ایم و در بعضی از موارد نیز راهکارهایی را پیشنهاد داده ایم.

پس به نظر می رسد 13 فروردین ماه روز طبعیت، زمان خوبی برای بیرون آمدن از این فضای مجازی باشد. چه خوب است همگی ما در این روز نوشته ها و نظراتمان را در فضای واقعی بین خانواده و دوستانمان نشر دهیم، تا آمار بازدیدهای وبلاگ زندگیمان از لینک کردن اقوام و آشنایان لبریز شود که این خود باعث افتخار و غروری در صفحه زندگی سال 1390 مان خواهد بود.

پس بیایید با هم قرار بگذاریم در روز 13 فروردین آنچه را که از محیط زیست خود خبر داریم و برایمان مهم است را با دیگران در میان بگذاریم و نظراتشان را در گوشه ذهن خود یادداشت کنیم. تا از این راه سال 90 را به زیبایی آغاز کرده باشیم.

البه تجربه طرح ساعت زمین را من در یکی از مهمانیهای خانوادگی امتحان کردم و مطلبی را با عنوان « طرح ساعت زمین با هدف محیط زیستی»در برگه A5   نوشتم، و تعدادی از آن کپی زدم و در مهمانی پخش کردم تا حدودی هم جواب سوالات فامیل را دادم و جواب مثبتی که از آن گرفتم این بود که در مهمانی بعدی اغلب فامیل اظهار لطف کردن که آنها را از این طرح با خبر کرده بودم. البته درست است که تاثیر این کار من کوچک بوده ولی به نظرم برای اولین بار بد نبوده و تاثیر خود را تا حدی گذاشته است.

بنا براین در روز 13 فروردین یکی از کارهای اصلی من اعلام وضعیت محیط زیست برای خانواده و اقوامم است و ارائه راهکار و پیشنهاد برای همراه بودن با طبعیت خواهد بود شما چطور؟

 


[ جمعه 90/1/12 ] [ 5:2 عصر ] [ محمد سوزنچی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

از سال 84 که در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل شدم، این وبلاگ را ایجاد و در هر بازه زمانی به هر اندازه که توان داشتم مطالبم را در آن می نگاشتم. از پاییز سال 89 با تحولی که در نگرشم به حوزه محیط زیست بوجود آمد. سمت و سوی وبلاگم نیز به مسئله اکوتوریسم تغییر کرد تا در اول بهمن سال 90 عنوان وبلاگم از محیط زیست همدان به محیط زیست همدان -اکوتوریسم تغییر کرد. چرا که تنها صنعت حامی محیط زیست، صنعت اکوتوریسم است. و امیدوارم که این صنعت به عنوان حامی محیط زیست بتواند از مشکلات عمده حیات بکاهد.
امکانات وب


بازدید امروز: 93
بازدید دیروز: 96
کل بازدیدها: 581705